Кражбите от багажа или загубен багаж на летището са неприятности, които може да ни сполетят...

 

Сезонът на летните почивки започна и мнозина вече броят дните до дългоочакваното пътуване. Кражбите от багажа или загубен багаж на летището са неприятности, за които в повечето случаи дори не се и замисляме, преди да ни се случат. Какво да направим, ако все пак лошият късмет ни застигне?

 

Полетът е София – Анталия. Почивката е на по-малко от два часа път със самолет. Началото на отпуската обаче е помрачено още с пристигането на турското летище.

 

„Взимам си багажа и беше разбит куфарът ми, беше заключен с катинар, катинарът - с код. Всичко разбито. Трябваше да подам оплакване, че са ми изчезнали маркови дрехи, обувки", разказа Виолета.

 

Откраднатите вещи тя оценява на над 1000 лева. Не съжалява за загубите, но се тревожи, че това може да повтори: „Майка ми беше с мен – тя е диабетик, на инсулин, с поддържащи лекарства, аз изтръпнах, ако бяха изчезнали лекарствата".

 

Случката обаче се повтаря и то още на връщане от Анталия. Потърпевшите този път са около 10. Една от тях е Ивелина: „След като получих куфара си, видях, че самият катинар липсва и на момента трябваше да отидем да направим рекламация на багажа".

 

Липсва артикул от багажа й и дребна сума пари. Лошото обаче е, че намирането на престъпника не е лесна задача.

 

„Пътникът тръгва от едно летище, минава през друго или други, навсякъде се случват такива неща", каза Ива Георгиева от Летище София. 

 

И все пак – какво да правим, за да не се превърне почивката ни в ад? Първото нещо е веднага след установяване на съответните липси да се обърнем към службата Lost and Found – или рекламации на багажа.

 

Много е важно това да стане преди напускане на митническа зона, защото авиокомпаниите не уважават претенциите на пътниците след напускане на митническа зона.

 

На летището ще ви изготвят протокол. Само с него - при повреден куфар или изчезнал багаж - можете да се обърнете за обезщетение към авиокомпанията. Ако пък въобще не получите вещите си, летищната служба има 5-дневен срок да ви го върне. Ако не успее - с това се заема авиокомпанията, която има още 21 дни да намери багажа ви. Ето и няколко съвета как да намалите неприятностите си при проблеми с багажа:

 

НЕ ОСТАВЯЙТЕ ЦЕННИ ВЕЩИ В БАГАЖА – пари, бижута, скъпа техника, документи и други. Сложете ги най-добре в ръчния багаж.

 

НЕ СЕ РЕГИСТРИРАЙТЕ КЪСНО ЗА ПОЛЕТ. Това е най-честата причина за загубен или забавен багаж

 

Ако пътувате към страна с различен климат – сложете чифт подходящи дрехи в ръчния багаж.

 

Ако се забави багажа ви – авиокомпанията е длъжна да възстанови разходите ви за вещи първа необходимост. Задължително пазете касовите бележки. 

 

Застраховайте багажа си. Ще ви струва около 10 лева, а за частична или пълна загуба на багаж – застрахователната компания ще върне от 150 до 600 евро.

 

Репортер: Марина Цекова