Това е само част от инициативата PARK(ing) Day, която ще преобрази центъра на София за ден
Замисляли ли сте се колко място заема един паркирал през целия ден автомобил? А за какво друго би могло да се използва това пространство? Може би за нещо, което е предназначено за хората и за свободното им общуване.
Симеон Василев е един от хората, които ще се опитат да покажат в какво биха могли да се превърнат част паркоместата в столицата, макар и за един ден. Събитието е PARK(ing) Day, ще се проведе на 21-ви септември и със сигурност няма как да бъде пропуснато, защото ще се случи на улицата, пред вас.
Защо идеята е много повече от "зелена", как една кола може да разцъфти и какво точно ще се случи, разберете от Симеон, който отдели малко време за Novanews.bg.
Изкуство ли е да намериш друг начин на придвижване, освен с кола?
За мен придвижването с кола вече се превръща в алтернативен начин на транспорт. Използвам колело, за да се движа в София и виждам все повече велосипедисти, за които по-скоро придвижването в градската ни среда не е изкуство, а предизвикателство.
Има ли успех PARK(ing) day в България? Вдъхновиха ли се хората да дадат своя принос за един по-свеж въздух в столицата?
Миналата година имахме 11 участници, тази - 21. Безспорно е индекс за все по-нарастващ интерес. Страхувам се какво ще стане догодина, ако участниците се удвоят. Ще се наложи да затворим целия център за автомобили и да превърнем паркингите в паркове вероятно. Шегата настрана, но PARK(ing) Day е вдъхновяващо за околните и за участващите в него събитие, което не можеш да подминеш, защото е на улицата пред теб.
Смятате ли, че инициативата може да накара гражданите да мислят „по-зелено”?
Инициативата е „зелена“ външно и вътрешно, но тя се стреми да накара повече хора да се замислят как се разпределят пространствата в градовете ни и колко всъщност много място заема един паркирал през целия ден автомобил. В този ред на мисли PARK(ing) Day е и един урбанистичен зов за повече използваемо от хората, а не от автомобилите пространство.
Кои са повече – хората в коли или хората в парковете и градинките? Защо се получава така?
Оглеждайки се наоколо, колите все още доминират в градския ни пейзаж и не рядко превземат паркови места пред блокове и жилищни кооперации, които иначе биха били чудесни обществени пространства, в които хората да могат да се събират и общуват. Феномен е, че ние все още нямаме „паркова“ култура.
В парковете в Берлин например през слънчевите уикенди е почти непосилно да си намериш място, всички са навън със семейства и приятели, прекрават целия ден в пикник на тревата и игри и това вече се е превърнало в традиция и дори атракция на града. При нас все още не се стъпва по тревата.
Разкажете ни повече за инициативата на другите места по света, например в Сан Франциско, откъде е тръгнала идеята. Дълъг път ли трябва да извърви обществото ни, докато стигнем тяхното развитие?
Идеята тръгва от едно паркинг място в Сан Франциско, което за няколко часа се превръща в парк, а миналата година парк(ингите) бяха над 970 по целия свят. Не мисля, че тук трябва да говорим за разлики в развитието. Всяко общество осъзнава нуждата от повече градски пространства и необходимостта от повече паркинги. Двете неща вървят ръка за ръка и по-скоро тук ще трябва да извървим по-дълъг път от САЩ например. Но по отношение на креативността и ентусиазма, PARK(ing) Day е толкова успешен там, колкото и тук.
Работят ли общините ни за повече зелени площи?
Да, и смятам, че това е видимо от всички. Само за тази година в столицата са се появили няколко нови обществени пространства. За нови паркове обаче е трудно да говорим. По-скоро трябва да обърнем внимание на поддръжката на съществуващите.
Как опазвате избраните за озеленяване паркоместа свободни?
Някои от тях са на служебен абонамент, което ни улеснява сериозно. Останалите локации, като тези по улиците "Шишман" и "Ван Вазов" например, не могат да бъдат предварително запазени. Ние закупуваме за тях абонамент за един ден от Центъра за градска мобилност. Екипите по местата отиват много рано сутринта в петък и харесват първото свободно място за паркиране, което да започнат да трансформират. Често паркираме собствени автомобили на желаната локация от предишната вечер, които на сутринта отстъпват място на парковете.
Какво ще видим тази година на Park(ing) day на 21-ви септември?
Парк(инг)ът на фондация Credo Bonum (те са главната причина събитието да бъде факт - бел. авт.) отново ще бъде информационен център, в който ще бъде поставен двуметров пъзел-карта с всички локации, като всеки, който успее да го подреди за определено време, ще получи награда. Този път той ще се намира пред входа на галерия Credo Bonum от ул. "Бенковски". На ул. "Славянска" 2 ще бъде парк(инг)ът на БАКБ, в който ще бъде създаден килим от цветя, наподобяващ българска шевица. Министерство на финансите, които се намират на същата улица, са първата държавна институция, която се включва в PARK(ing) Day.
Парк(инг) с роял и музикални уроци, в които класическите звуци ще се смесят с градския шум, са подготвили от Полски институт в София за своя паркинг на ул. "Веслец" 12. Пред Институт Сервантес на ул. "Съборна" 1 ще има цветен парк с малка сцена, на която на всеки половин час от 9 часа ще се раззиграва куклен театър, в който главен герой е една роза. Посолството на Дания, един от новите участници в инициативата тази година, ще организират викторина на тема „климат“ с награди билети за кино, ще предоставят възможност за игра на Twister и ще раздават датски маслени бисквити.
Нов български университет ще изгради пред храм-паметник „Св. Александър Невски“ голяма камера обскура, а късният следобяд ще организира и работилница по направа на фотоапарати от кибритени кутийки. Един от безплатните гайдове на София ще предизвика минувачите да опишат София с едно изречение, а после всеки ще може да прочете как другите около него виждат града. На ул. "Княз Александър I" ще има турнир по джаги, а победителите ще печелят студена бира в Зелената Зона. Ще бъде организирана велоработилница и вело-сервиз в рамките на едно паркинг място. Две фондации ще предложат в своя парк(инг) творческа работилница за рециклиране на хартия, пластмаса, плат, дърво, метал и стъкло в красиви и полезни предмети. На улица "Иван Вазов" ще има парк(инг) по дърворезба, в който хората ще видят как изсъхналите дънери не е нужно да стават на подпалки, а могат да бъдат трансформирани в красиви предмети. На същата улица един автомобилен прозиводител прегръща зелената идея буквално, като ще покаже как може една кола да разцъфти.
Какво е вашето мнение относно въвеждането на зелена и синя зона в центъра на столицата? Път ли е това към подсигуряването на повече зелени площи?
Синята зона успя да направи центъра по-зелен. И визуално по-приветлив, така че смятам решението на общината за правилно.
Така че оглеждай се за преобразени в зелено парко места по центъра на столицата на 21-ви септември и бъди готов да поемеш свежа глътка вдъхновение!
Автор: Миалена Халваджийска