Немското артдуо за последния им проект в София ролята на изкуството

В края на седмицата – 27-29 септември, София ще приюти едно временно пърформанс пространство, наречено „Институт по ентропия”. В него митология и хореография се сливат в едно хомогенно цяло, за да поставят важни въпроси пред участващите. И не само това - местни и чуждестранни артисти са подготвили нощно шествие с фенери покрай Канала, концерти, танци, лекции и балони с хелий, върху които всеки ще може да залепи своето желание, и така да ги пусне във въздуха.

Каква обаче е идеята, която стои зад всичко това, попитахме артдуото от Берлин Дойферт и Плишке, които не за първи път са по работа в София, но за първи път ще работят директно с улиците на града.

Ако трябва да определите артдуото Дойферт & Плишке в две изречения, какви биха били те?

Д&П: Откакто са се срещнали, Катрин Дойферт и Томас Плишке споделят живота и работата. Те се сляха, за да сменят разпространената представа за хетеросексуалната двойка с фантастичния образ на артистичния близнак, който свързва с другия невъзможното желание за един незаконен момент на кръвосмешение и предателство на генеалогията.

Откъде дойде идеята за последния ви проект „Институт по ентропия”, който гостува в София на 27, 28 и 29 септември? Каква е идеята зад него?

Д&П: За нас понятието „ентропия” - липса на информация/ нарастващ хаос, е от много голямо значение за артистичния процес. В изкуството трябва да придадем форма на това, което е останало безформено. Няма как да знаем какъв точно ще бъде резултатът, но можем да работим много отговорно върху консистенцията и последователността на формите.

Каква е ролята на мита във вашата работа?

Д&П: Митовете са свързани с отдавнашното минало, но тяхна основна характеристика е да бъдат вечни. Те представят образите на силни фигури, чиито имена се превръщат в структури, които разпознаваме в обществото, например Нарцис, Едип, Антигона, Медея. В нашата работа ние преразказваме митовете, за да покажем, че те са още живи и носят много нови значения, които могат да бъдат изследвани и открити.
 
Как си представяте реакцията на публиката след  участието си в „Институт по ентропия”?

Д&П: Иска ни се хората да се замислят за позицията си спрямо изкуството и културата в града.

Според вас каква е целта на съвременното изкуство? Какво послание трябва да носи то?

Д&П: То трябва да дава силно физическо, граничещо с еротичното, усещане, без което не можеш да си представиш да живееш.

Изхождайки от митовете за Медуза и Арахне, които ще представите на публиката по време на „Институт по ентропия”, следва ли, че хората на изкуството, които се противопоставят на установения ред, биват наказвани?

Д&П: В митологията хюбрисът (чувство на гордост и надменност – бел. авт.) винаги се наказва. Не е позволено господстващите сили да бъдат критикувани, без боговете да се намесят. По-важното обаче е, че в митовете хората не спират да критикуват и постоянно измислят нови форми на хюбрис. Това поражда въпроса кой и какво ги контролира. И тук се намесва основната роля на изкуството. Творците не биват наказвани, когато са критични спрямо управляващите сили. Тяхната работа е да погледнат „под килима”, отвъд това, което се представя за реалност и дори да направят стъпка встрани.

Къде е пресечната точка между изкуството и политиката? Какво е общото между тях и как си взаимодействат?

Д&П: Изкуството и политиката се опитват да оцеляват, но използват различни средства за тази цел и се продават по различен начин. Докато политиката е отстояване на интереси, то изкуството е отстояване на форми, както е казал нашият приятел немският философ Маркус Щайнвег (статия от него може да намерите във вестника "The Entropic Institute", който ще получи всеки участвал в „Институт по ентропия” – бел. авт.)

Не идвате за първи път по работа в България. Какви разлики в изкуството виждате в Германия и тук?

Д&П: Няма особено голяма разлика. Само по-различни места и хора, както и структури, които обаче не се различават толкова по същество. Дори и езиците не са толкова отдалечени един от друг, ако направите малко усилия да разберете. Когато правим изкуство някъде, се опитваме така да живеем и работи на това място, сякаш това е нашит дом, за известно време.

Какви са плановете ви за бъдещи артистични проекти?

Д&П: Следващият ни проект се нарича "Hotel Occidental" – като една от главите в романа на Франц Кафка „Америка”, и засяга множеството несигурни отношения между Европа и Америка в социално, политическо и културно измерение. В Берлин ще отворим  хотел за няколко дни и ще поканим хората да прекарат времето си там, да слушат лекции и интервюта, да гледат танци, да проявяват интимност и така нататък.

„Институт по ентропия” гостува в София на 27,28 и 29 септември, като всеки ден програмата започва от 19 часа. Подробности за програмата може да намерите ТУК.
 

Автор: Миалена Халваджийска