Кой е неговият автор
Нов нюанс в спора за предмет по религия и добродетели в училище. Писмо, което препоръчва включването в подписка в подкрепа на новия предмет, доведе до въпроса - принуждават ли се учители да заемат позиция.
Оказва се, че то не е инициирано от Министерството на образованието. В писмото, изпратено до хилядите учители в цялата страна, обаче са упоменати именно имената и имейлът на министъра.
Автор на писмото е Янка Такева - председателят на Синдиката на българските учители. Към нея NOVA отправи въпроса - имало ли е принуда. По думите ѝ „на никого от учителите не е опиран нож, за да я подпише”. На този фон 7-8 хиляди са се подписали в подписка против въвеждането на предмета.
„Изучаването на добродетели и религия е част от познанието”, смята Такева.
„Абсолютна лудост е дете, което е излязло от детската градина, да учи религия”, на противоположното мнение е изпълнителният директор на Националната мрежа за деца Георги Богданов.
Аргументи като тези разделиха обществото на „за” и „против” предмет по религия и добродетели. А новото в дебата - председателят на най-големия учителски синдикат у нас настоява учителите да подкрепят идеята, като подпишат подписка.
„Никой не може насила да накара никого. На никого не е опрян ножът до гърдите. Всеки родител казва, че иска да направи детето си добър човек. Е, хайде да направим добри хора”, настоява Такева.
Според експерти обаче не интереса на децата стои зад искането.
„Това е една политическа поръчка, която се изпълнява в пълна сила. Това, което правят синдикатите, е изключително вредно. Това противопоставяне между деца, родители и учители е изключително неприятно”, е мнението на Богданов.
Заформящото се ново напрежение доведе до въпроса - дали Просветното министерство е в основата му. От екипа на Красимир Вълчев заявиха следното:
„Уважаваме правото на всяка организация да изрази своята позиция. Подобни инициативи не са съгласувани с МОН и могат да бъдат разглеждани само като част от обществените реакции, които ще бъдат взети предвид при вземането на решения по темата”, обясняват от ресорното ведомство.
От Националната мрежа за деца не разбират защо спорният предмет продължава да е приоритет на ведомството.
„Вместо да учат гражданско или здравно образование, социално и емоционално учене, ние налагаме догми в училището”, посочи още Богданов. Той връчи символично 120 въпроса към образователния министър по темата, на които все още не е получил отговори.
От министерството обещаха тези и още отговори да бъдат дадени на 8 май. Именно тогава се очаква и първият протест „против” идеята за религия в училище. И допълниха, че няма дадени указания към служители да разпространяват призиви „за” или „против”, а подобни биха считали за неприемливи.
Цялата позиция на МОН:
„Министерството на образованието и науката не е давало указания на свои служители да разпространяват каквито и да било призиви „за“ или „против“ въвеждането на предмет „Добродетели и религия“. Считаме за неприемливо използването на каквато и да е форма на служебна комуникация за подобни цели.
Уважаваме правото на всяка организация да изрази своята позиция. Подобни инициативи не са съгласувани с МОН и могат да бъдат разглеждани само като част от обществените реакции, които ще бъдат взети предвид при вземането на решения по темата.
Важно е всяка позиция по темата да бъде изразена по лично убеждение, с уважение към различните гледни точки.
На 8 май предстои да бъде представена концепция за новите учебни предмети, които се предлага да бъдат въведени най-рано от учебната 2026/2027 година. След представянето ще се проведе широко обществено обсъждане, така че да бъдат чути възможно най-много гледни точки.
Българското образование е светско и ще остане такова. Изучаването на религия няма да бъде задължително – ще бъде предоставен избор на всяко дете и семейство. За целта ще бъде разработена нова, различна от настоящата, неконфесионална учебна програма, насочена към формиране на ценности и добродетели – с акцент върху хуманистичното, философското, културното и етичното възпитание, в съчетание със знания за религиите”.
Последвайте ни