Изпълнителният директор на фондацията „Заедно в час“ разказва за целта си всяко българско дете да има достъп до качествено образование
С хаоса в българското образование вече 15 години се бори Траян Траянов. Първоначално пътят му изглежда предначертан. Но не в България. Завършва Харвард, а след това магистратура в Кеймбридж, работи като бизнес анализатор в Ню Йорк и Лондон, а през 2010 г. се връща у нас, за да участва в създаването на „Заедно в час“. Но в България за изминалите 15 години министърът на образованието се е сменял 19 пъти. Всеки идва със своя собствена визия и разбиране какво трябва да направи. Няма съответно приемственост, няма последователност в действията. Има хаос.
„Ситуацията беше имаш нещо сигурно, нещо перспективно. Имаш организация с кауза в България, която току-що стартира. И съответно да, изискваше малко така скок на вярата да го направя. Видях в това възможност да имам и оттогава насам не съм имал съмнение, че това е правилният избор“, коментира Траянов.
При основаването на фондацията той отговаря за стратегическото развитие, а днес е изпълнителен директор и насочва вниманието си към важните проблеми в българското образование.
В „Успехът: Forbes по NOVA” една от най-бързите жени в света Ивет Лалова
„Първи и най-главен проблем е, че образователната система в крайна сметка не постига резултатите, за които е създадена. Образователната система съществува, за да могат поколенията да се подготвят, да бъдат готови за пазара на труда, да имат уменията и нагласите да бъдат активни граждани. И нашата образователна система обективно не се справя с това. Според международното изследване от ПИЗА виждаме, че средният български ученик изостава с около две години в развитието на много ключови когнитивни умения, спрямо връстниците си в развития свят. Всички индикатори светят и мигат в червено и жълто. Тук не става въпрос да сочим с пръст. Ние просто като общество имаме ангажимент да се погрижим следващите поколения да живеят по-добре от нас. Наистина „Заедно в час“ е всяко българско дете да има достъп до качествено образование. Образование, което му помага да развие своя потенциал, независимо от това къде е родено, какво са финансовите възможности на родителите му“, разсъждава върху проблемите и разкрива целите на фондацията той.
Ако училището е състезание с препятствие, бедните деца често идват с тежка раница и без обувки - казва Траянов, а задачата на училището е да ги облекчи и да ги насочи накъде е финишът. Ето защо от създаването си организацията привлича и обучава мотивирани млади хора, които да станат учители в най-нуждаещите се училища. При това в период на остър недостиг на педагози.
„Когато възнаграждението беше изключително ниско, престижът на професията беше много нисък и повечето способни, млади хора избираха да учат по-престижни специалности. Това, което се промени в положителна посока е възнагражденията на учителите, но това, което не се промени е начинът, по който учителите се подбират и подготвят. Продължава да има проблема, че много млади педагози, започвайки работа, всъщност се оказват недостатъчно добре подготвени за предизвикателствата, които срещат и за нуждите на съвременните ученици“, разказва лидерът.
В „Успехът: Forbes по NOVA” е модерният лидер в банковия сектор Петя Димитрова
Поради тази причина организацията променя фокуса си и от няколко години работи с цели училищни екипи, които подкрепя за трансформация на учебния процес.
„Това е нещо, което за нас носи голямо удовлетворение, че доказахме, че това е модел, който работи. Че успяваме да привлечем хора, които са способни и мотивирани да работят като учители, че успяваме да ги задържим в системата на образованието, че учениците постигат по-добри резултати, когато имат такъв учител“, категоричен е Траян.
Осигуряването на устойчиво развитие е друг важен приоритет, тъй като организацията се издържа основно чрез дарения. Екипът разработва допълнителни платени обучения, както и най-голямата платформа за образователни ресурси, която се ползва от повече от 40 хиляди педагози.
„Когато стартирах, имах наивната представа, че само защото имаме добри идеи, това веднага ще бъде възприето, прегърнато и много бързо ще постигнем желаното въздействие. Спомням си, че през далечната 2012-та г. седнахме с колеги и начертахме един 20-годишен план как до 2032 г. всички деца ще имат достъп до качествено образование, системата ще е развила умението да се самоподобрява и просто няма да има нужда от „Заедно в час“ и ние през 2032-ра може да закрием организацията. Сега не съм толкова наивен и осъзнавам, че няма да стане толкова бързо. Трябва да сме доста търпеливи, че това ще е един маратон и че може би ще трябва да ни има и през 2040-та и през 2050-та и да сме там всъщност да отстояваме интереса на българските деца“, споделя Траянов.
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка неделя в „Събуди се“ по NOVA.
Редактор: Райна АврамоваПоследвайте ни