Очертава се невиждана за последното десетилетие избирателна активност. 69% от избирателите смятат да гласуват за държавен глава, сочат данните от проучването
Два дни преди изборите има разместване в числата на социолозите и драстични скокове при някои от кандидатите. Очертава се невиждана за последното десетилетие избирателна активност. 69% от избирателите смятат да гласуват за държавен глава. Това показват данните от *първото проучване NOVA ALPHA INDEX – съвместен проект на NOVA и социологическата агенция Алфа Рисърч, с което ще се мерят нагласите на населението по важни обществени теми.
Голямата интрига остава при Цецка Цачева и Румен Радев, а разликата между тях се топи драматично. Прогнозният резултат показва преднина за кандидата на ГЕРБ с по-малко от 4%. Сигурен трети кандидат според проучването е Красимир Каракачанов, следван от Веселин Марешки. Внушителен е скокът при Пламен Орешарски, след като ДПС официално го подкрепи –от около 1% през октомври, днес вече събира близо 7% от гласовете. Трайчо Трайков и Ивайло Калфин имат почти равен прогнозен резултат от малко над 5%. След тях се нарежда и Татяна Дончева.
"Каракачанов бележи ръст сред избирателите, които биха гласували за него. Неговата кампания беше ясно ориентирана и той успява да привлече много гласоподаватели, включително и такива от ГЕРБ", коментира данните от първото проучване NOVA ALPHA INDEX в студиото на "Здравей, България" Боряна Димитрова, социолог от Алфа Рисърч.
При тези данни балотажът между Цецка Цачева и Румен Радев е сигурен, категорични са социолозите от Алфа Рисърч. Цецка Цачева бележи спад с 3%, а той идва от традиционния електорат на ГЕРБ в големите градове. Причината е отсъствието от активна кампания там.
"Големите губещи в тази кампания са Трайчо Трайков, Ивайло Калфин и Татяна Дончева. Причината – те или запазват своите проценти, или бележат спад", допълни социологът от Алфа Рисърч Боряна Димитрова.
"Другият феномен е т. нар. "полезен вот", което е добра новина за генерал Румен Радев. Много рано кампанията за президентските избори беше преформатирана като кампания за втория тур. Това означава, че хората преформатират вота си от малките партии към онзи, който би получил най-много гласове на изборите. И Ивайло Калфин, и Татяна Дончева губят заради това ранно преориентиране. Част от гласовете за Калфин пък отиват при тези за Цецка Цачева", добави Боряна Димитрова. Малко над 6% ще използват квадратчето "Не подкрепям никого".
"При избирателна активност от 3,8 млн. души, първият кандидат може да събере около 1 млн. гласа, а вторият около 800 000 души. Гласовете извън първия и втория са около 1,8 млн. души. Кампанията за втори тур е кампания "против". Когато са ясни резултатите от първия тур, ще направим второ изследване NOVA ALPHA INDEX между двата тура, което отново ще представя в студиото на "Здравей, България", заяви още социологът от Алфа Рисърч.
NOVA ALPHA INDEX е най-новият съвместен проект на най-голямата медийна група в България Нова Броудкастинг Груп и една от най-авторитетните агенции за маркетингови и социологически проучвания в страната Алфа Рисърч. Проектът е първият по рода си за българския пазар и включва поредица от проучвания, които ще се изготвят от социолозите на Алфа Рисърч по поръчка на Новините на NOVA. В рамките на партньорството между Нова Броудкастинг Груп и Алфа Рисърч ще бъдат направени поредица проучвания по поръчка на Новините на NOVA по конкретни актуални теми, които вълнуват обществото, извън регулярното измерване на степента на доверие на българските граждани към институциите, политиците и кандидатите за изборни позиции в държавата.
* Настоящото изследване е проведено в периода 31 октомври – 2 ноември от NOVA ALPHA INDEX – съвместен проект на NOVA и социологическата агенция Алфа Рисърч сред 1034 пълнолетни граждани от цялата страна чрез пряко интервю по домовете на анкетираните. Цялото изследване може да прочетете ТУК.
Редактор: