Фотография: Красена Ангелова
Дирк Геркенс превръща 30-годишната история на „Нова Броудкастинг Груп“ в пътуване към бъдещето, пише списание Forbes в новия си брой
Стартирала преди 30 години като малка регионална телевизия с несигурно бъдеще, една българска медийна компания се превърна в основния играч на местния пазар. В момента Нова Броудкастинг Груп е във върхова форма по резултати, докато е управлявана от опитен телевизионен мениджър. Дирк Геркенс успешно съчетава ръководната си роля на главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“, директор „Програмиране, продукция и рекламни продажби“ и член на Управителния съвет на United Media (част от United Group). Геркенс участва активно в интеграцията на българската компания, след като тя беше придобита от водещия телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа United Group през 2021 година.
Преди да се присъедини към United Media, Дирк Геркенс е главен изпълнителен директор на RTL Klub и TV2 в Унгария. Кариерата му започва в Bertelsmann Book Club в Барселона през 1992 г. Три години по-късно продължава развитието си в базираната в Люксембург телевизионна компания CLT, която в последствие се превръща в RTL. „Когато в телевизията се открива възможност, това не е влак, който искаш да изпуснеш“, казва той днес. Геркенс работи по проект за кабелен канал в Полша, докато RTL печели една от двете национални честоти в Унгария. През 2001 г. поема управлението на RTL и е на този пост 15 години. След това управлява прекия конкурент TV2 в продължение на три години между 2015 и 2019 г.
Роденият в Брюксел Дирк Геркенс е наполовина германец и наполовина испанец. Но едва ли само богатството на гените е в основата на неговите успехи в развитието на медийните компании, които ръководи. Той опознава ДНК-то на медийния бизнес до съвършенство. Докато е в TV2, започва с три кабелни канала, а когато напуска, те вече са 14. В RTL управлява 8 телевизионни канала. В България „Нова Броудкастинг Груп“ има богато портфолио, което включва водещата политематична телевизия NOVA, 10 тематични телевизионни канала, четири радиостанции, най-големия местен онлайн издател, който в момента управлява над 20 уебсайта и цифрови платформи, както и два вестника. Фокусът на Геркенс е насочен върху развитието и разширяването на съдържанието в различните платформи.
През последните години NOVA успява да спечели категорична преднина сред зрителите в активна възраст (18-59 г.). Според официалните пийпълметрични данни, интересът към прайм тайм форматите „Като две капки вода“, „Игри на волята“, Hell`s Kitchen, Big Brother и „Един за друг“ е огромен. „Миналата година постигнахме абсолютни рекорди в историята на медията. Резултатите от тази есен изглеждат още по-добри - през първия пълен месец от сезона (октомври) NOVA отбелязва 33,9% дял от аудиторията сред активното население (18-59 г.) в най-гледаното телевизионно време (19.00-23.00 ч.), докато втората телевизия в класацията регистрира едва 20,6%. С постигнатата дистанция от над 13 процентни пункта NOVA отчита рекордна преднина пред втория телевизионен играч на българския пазар. Сайтовете на Нет Инфо също растат като обхват и ангажираност, като през 2024 г. достигат до 88,8% от интернет потребителите“ - посочва Геркенс.
Дигиталното портфолио на Нова Броудкастинг Груп се управлява от Нет Инфо - интегрирана компания, насочена към онлайн аудиторията, ангажираността и монетизацията. Всички формати и телевизионни брандове се превръщат в привлекателно дигитално съдържание, разпространявано чрез екосистема от собствени сайтове.
Запитан за „магическата рецепта“ на „Нова Броудкастинг Груп“, Геркенс посочва обширното портфолио и фокусът върху развлекателните програми, които са насочени към младата аудитория. Това от своя страна прави компанията по-привлекателна за рекламодателите. Наскоро NOVA получи медала за първокласно качество QUDAL, като спечели най-много гласове в проучване с фокус върху поколението Z и милениалите, проведено от световната сертификационна група ICERTIAS. „Това е най-трудната за привличане аудитория. Усилено работим с нашата дигитална компания, за да подобрим връзката между телевизионните програми и дигиталните платформи“, коментира Геркенс, като отбелязва, че „една от основните цели на Нет Инфо е да увеличи резултатите от телевизионните предавания, като се насочи към младата аудитория в нейния естествен хабитат - социалните медии и стрийминг платформите. Нашите продукти имат отлични резултати дори на трудна територия като TikTok, където Hell's Kitchen има над 360 хил. последователи. Дигиталните технологии са тези, които създават нивото на ангажираност на телевизионните зрители. Пример за това е Big Brother, където публиката избира сценариите за телевизионното предаване на живо. Над 80 хил. уникални потребители гласуваха в мобилното приложение на NOVA при последната задача и те ще се увеличават.“ Риалити форматите на NOVA имат официални подкастове, а някои от тях - и допълнителни серии, създадени за дигиталното пространство.
„NOVA пише голяма част от историята на българската телевизия след падането на комунизма в страната“, смята Дирк Геркенс, който намира постиженията на компанията за забележителни. И посочва, че телевизията е първата, която създава Sales House. „Това позволи на компанията да бъде изключителен търговски представител на други групи телевизионни канали. В годинитe успешно утвърдихме този модел и портфолиото се разшири значително“ - казва Геркенс. В момента „Нова Броудкастинг Груп“ отговаря за рекламните продажби на общо 25 телевизионни канала (11 собствени и 14 представлявани). С 49% сумарен среднодневен дял на аудиторията (18-59) групата от 25 канала на компанията отчете рекордно висок резултат сред всички останали октомврийски месеци в телевизионната си история.
Миналата година компанията откри и първия по рода си комплекс за електронни медии от ново поколение на площ от близо 17 000 кв. м. Застанал в центъра на новинарското студио, Геркенс обяснява, че проектът е отнел няколко години. „Успоредно вървяха два процеса - строителството на самата сграда и технологичното обезпечаване.“ Тъй като Геркенс вече е въвеждал иновативни технологични решения и преди, той оборудва студията на NOVA с най-новите технологии, които са налични днес.
Привърженик на прецизното програмиране и далновидните рекламни продажби, Дирк Геркенс е убеден, че „Нова Броудкастинг Груп“ ще продължава да расте. „Ето защо инвестираме в съдържание - нови сериали, ексклузивни спортни събития, местни и международни формати и висококачествени новини. Като се има предвид променящите се зрителски навици, намаляване на аудиторията на линейната телевизия и нейното прехвърляне към цифровите платформи, част от инвестициите ни са в нови дигитални продукти и технологични иновации“. „Разработихме и нова търговска политика, тъй като за първи път се намираме в ситуация, в която търсенето значително надвишава предлагането“, уточнява той.
Той допълва, че NOVA продължава да продуцира сериали в почти всички жанрове и подкрепя филмовата индустрия в страната. Подчертава качеството на продукциите и смята, че „българското съдържание е конкурентоспособно в Европа“. „Отдел Издирване“, който е най-награждаваният български телевизионен сериал, вече е достъпен в платформата MAX и е спечелил повече от 10 награди, включително за най-добър телевизионен сериал на филмовия фестивал в Мадрид през 2021 г. А „Дяволското гърло“ имаше своята световна премиера и се разпространява в Централна и Източна Европа от AXN.
Когато питаме Геркенс дали е вярно, че българската медийна компания е перлата в короната на United Media, той потвърждава, че „Нова Броудкастинг Груп“ е много важен актив. „Всеки от пазарите, на които присъства групата, е различен, всеки със своите специфики, но строгото разделение на бизнес управлението от редакционната политика е гаранция за независимост, която важи за всички пазари“ - уточнява той. Допълва, че не само на Балканите, но и в целия свят телевизионната аудитория иска да бъде добре информирана, което изисква качествена журналистика, но и да се забавлява с първокласни програми и големи спортни събития. Той смята, че ролята на журналистите ще става все по-важна в контекста на борбата с дезинформацията и „са необходими професионалисти, които да проверяват фактите, да осигуряват достъп до надеждна информация в един изключително динамичен свят“. Според годишните доклади на Института за изследване на журналистиката „Ройтерс“ новините на NOVA са водещият източник на информация сред онлайн и офлайн медиите в България, а за първи път в историята на българската телевизионна журналистика NOVA бе номинирана за наградата „Еми“ в категорията „Новини и актуални предавания“.
„Успехът не е даденост, като се има предвид трансформацията, която телевизионната и развлекателната индустрия претърпя през последното десетилетие. Все още има предизвикателства, с които трябва да се справим, като например високия процент на пиратско съдържание в България. Нелегалното разпространение на телевизионни програми изисква прилагането на ясни правила, тъй като от това страдат не само разпространителите, но и утвърдените телевизионни оператори и в крайна сметка държавният бюджет“, добавя той. „Всички приходи от тази пиратска дейност отиват при нелегалните разпространители, които извършват нелоялна търговска дейност“, казва Геркенс. Миналата година България отново влезе в черния списък на САЩ за липса на напредък в борбата с пиратството и нарушенията на интелектуалната собственост. Друга тревога на бранша е начинът, по който беше въведена забраната за реклама на хазартни игри, с много вреден страничен ефект върху медийната индустрия. „Да се забрани напълно рекламата на хазарт в традиционните медии, но да се разреши в социалните мрежи и публичните места, няма смисъл и още по-лошо, има силно отрицателно въздействие върху телевизията, която финансира качествени програми с приходите от реклама. Внезапните ограничения в Закона за хазарта, без необходимото обсъждане с бранша, противоречат на българската конституция и не са в съответствие с правото на Европейския съюз.“ Дирк Геркенс отбелязва, че браншовата организация на българските радио- и телевизионни оператори АБРО, вече е подала жалба до Европейската комисия. Геркенс обяснява защо това е толкова чувствителен въпрос: „Не става дума само за приходите от реклама, които медийните компании ще загубят. А за значително отслабване на медийния плурализъм в България и ние сме решени да се справим с щетите, които тези внезапни промени са на път да нанесат на независимата и качествена журналистика.“
Въпреки че Геркенс е горд от постигнатото от „Нова Броудкастинг Груп“, той казва, че „винаги трябва да се гледа напред и да не се разчита на предишни постижения - успехът не трябва да ни приспива, а да държи очите ни отворени за неизследваните върхове.“
Редактор: Райна Аврамова