Какво цели кампанията и към кого са насочени съветите на експертите в областта?

Кампанията цели да отправи призив и да привлече към едно по-съвестно поведение на всички участници в движението. Пламен Георгиев, главен редактор на carmarket.bg и Екатерина Борисова, главен експерт Фондонабиране в Българския червен кръст, говорят по темата в „Социална мрежа“.

„Идеята за кампанията се появи съвсем естествено на базата на това какво се случва в България вече десетилетия. И на базата на това, че сякаш ние българите свикнахме да слушаме и да говорим за войната по пътищата като за нещо съвсем обичайно. Нещо в ежедневието ни, което минава и заминава след 1-2 минути, след като сме го чули по новините. Ние, от най-голямата медийна група в България, решихме да предприемем един по-дълъг разговор в рамките на цял месец, в най-натоварения месец за движение, когато всички сме се забързали към морето. Искаме да отправим призив към шофьорите – да се вгледаме в себе си на първо място. Защото промяната започва от нас самите. Необходимо е ние да се променим с поведението си, с отношението си към другите шофьори на пътя. Да се замислим за нашето собствено здраве, за здравето на децата ни. Затова решихме да започнем тази кампания“, разказва Пламен Георгиев, главен редактор на carmarket.bg и признава, че амбициите са насочени към това да спасят дори и един човешки живот.

„С нашите специалисти и експерти, които говорят в нашите видеа, искаме да обърнем внимание на основните неща, които могат да ни предпазят.“

„Ние, от БЧК, също припознахме тази кампания, тъй като от години работим в тази насока. Преди 20 години съвместно с други неправителствени и правителствени организации, учредихме Национален дарителски фонд за деца, пострадали при пътни инциденти. Целта ни е да подпомогнем най-малките жертви и мотото ни е „Да опазим децата на пътя“.  Най-вече засегнатите деца са пътници в МПС. Бихме искали да апелираме, предвид наближаващия летен сезон, тъй като през изминалия – от 1 юли до 31 август са пострадали 314 деца и броят драстично се увеличава, за едно по-етично поведение на пътя. За толерантност и за спазване на правилата. За използване на предпазни колани, които могат да спасят живота не само на водача, но и на пътниците. И най-вече искаме да обърнем внимание на индивидуалните електрически превозни средства, които се ползват от малко по-големите деца – т.нар. тротинетки. Тъй като между 30 и 50 % от случаите изходът от произшествия при тях е свързан с мозъчни травми. Отговорността за сигурността на пътя е на родителите, на институциите и на цялото общество“, пояснява Екатерина Борисова, главен експерт Фондонабиране в Българския червен кръст.

„Кампанията ни е насочена основно към водачите. Без да сочим с пръст и да обвиняваме някого. Искаме, чрез едни основни съвети към тях. Например спазването на дистанция, което в България се е превърнало в национален спорт – т.нар. каране в броня. То е супер опасно и е предпоставка за верижни катастрофи, които постоянно се случват. Предпоставка е и за изнервянето на предния шофьор, чиято реакция е неизвестна. Поставяме акцент и върху най-опасната маневра на пътя, а именно – изпреварването. Използваме двама доказали се експерти – Екатерина Стратиева, автомобилен пилот, която има над 150 старта в Европейския рали шампионат и е с три титли при дамите. Единствената дама качвала се в кръг с мъже от Европейския рали шампионат – човек със сериозен опит. Другият човек е Влади Кулев – експерт, доказал се със сертификати от три луксозни европейски бранда по провеждане на тест драйв събития, обучения за безопасно шофиране. Доверихме им се, за да разкажат и на база на техния опит да обърнем внимание на хората за основните неща, които споменах. Ще си служим основно с видеа, с медийна кампания с най-големите ни новинарски сайтове. Ще пишем, ще разказваме и ще даваме реални съвети как се реагира в критична пътна ситуация. Споменах дистанцията и ще задам един риторичен въпрос: „Как се измерва дистанцията между два автомобила в движение?“. Отговорът не е в метри, а в секунди.  Мнозина шофьори в България правят изпреварването с едно движение, което е крайно рисково и опасно. Също е предпоставка за настъпването на инцидент. Другата основна тема е аварийното спиране. Според Влади Кулев над 30 % от хората, които той е обучавал, не знаят и не могат да спират в аварийна ситуация.“, допълва Пламен Георгиев.

Госпожа Екатерина Борисова, от своя страна, прибавя към причините за инцидентите по пътищата високите скорости. „Защото при сблъсък с по-ниска скорост – резултатите са едни, а при по-висока скорост – други. Трябва да апелираме към това хората да не бързат чак толкова, защото една минута по-бързо не е от значение. А тя може да стане причина за някого да няма утре.“

Редактор: Боряна Димитрова