Бизнесменът разказва как успява да превърне бизнеса си с морски и въздушен карго транспорт в регионален лидер
Денят му започва в 6 сутринта с работни ангажименти с китайския офис и приключва в полунощ с американския. Въпреки че жертва по-голямата част от времето си, както и лични моменти със семейството, Николай Николов следва мечтата си през последните 30 години. Той е основател на World Transport Overseas – водеща компания в морския и въздушен карго транспорт в региона. Николай смята, че логистиката има сериозно бъдеще, затова се оказва сред пионерите в развитието на логистичния сектор в България. Категоричен е, че винаги е желал динамична работа, а логистиката предлага точно това. Още в трети курс той започва работа в една от големите български логистични компании, след което работи и за българското представителство на най-голямата корабна компания в света.
„Това ми даде значителни знания и увереност, че мога дори сам да направя нещо. В този момент бях сравнително млад, и то доста млад бих казал. Нямах почти никакъв капитал. Също нямах и идея за фирмено управление, за мениджмънт“, разказва Николай.
В „Успехът: Forbes по NOVA” Весела Бабинова за ролите в живота и светлините на прожекторите
Това обаче не успява да му попречи при създаването на бизнеса през 2001 г. Той стартира с екип от 3-4 души, а в момента в компанията му работят над 400 човека в 15 държави на 3 континента. В края на 2024-та година отварят офис и в САЩ – дългогодишна цел на Николов. А сега са и на последния етап от откриването на офис в Германия, в Хамбург. Стратегическото планиране е част от дългосрочната визия за управление на Николай. Той успява да реализира дори идеята за разширение на бизнеса на Балканите в пика на световната икономическа криза. През 2009-та година той стъпва на пазара Сърбия. Със следващите офиси в Словения и Хърватия си проправя път към Централна Европа.
„Обичам кризите и смятам, че те са по-скоро възможности, отколкото предизвикателства. Наистина вярвам в това нещо и никога не се плаша от кризите. Който е смел, наистина печели по време на криза. Не трябва да се затваряме, не трябва да затваря и бизнеса, да се ограничава. Напротив, трябва да се търсят варианти за разширяване на бизнеса точно тогава“, признава бизнесменът.
Бизнесът на Николов всъщност постига забележителен растеж. Той успява да овладее компанията си и при настъпването на Ковид кризата. Обявява на колегите и служителите си, че няма да намалява заплати или да съкращава работни места. Единственото, което иска от тях е да правят много активни продажби, да разширим пазарния си дял, така че бързо да излязат от кризата. Отваря дори офис в азиатската страна, от която тръгва пандемията. Стъпването на китайския пазар е първа част от стратегическия план Визия 2030, който има за цел да покрие най-важните логистични пазари в света.
„Целият Китай беше затворен и на практика не беше възможно да пътувам. От друга страна обаче имах вече договорка с един познат в Китай, сега вече мой приятел, който да оглави нашите операции и така и стана. През септември 2020 година в пика на Ковид кризата ни отворихме офиса в Шанхай. Най-важното за мен е, че в момента имаме пълен контрол върху цялата верига на доставки, не само от Китай, но от всички държави, които ние сме покрили. Вземането на бързи решения е най-важно качество за мен, за един мениджър. Девизът ми е, че бързите и неправилни решения са по-добри, отколкото бавните и верни решения“, коментира Николай.
Визионерският поглед на Николов е в основата и на финансовите успехи на бизнеса. Приходите на компанията за 2024-та година достигнат 250 милиона лева – най-високите от създаването ѝ, а плановете за развитието на World Transport Overseas са още по-амбициозни. Технологиите също са важен фактор, тъй като логистиката се базира все повече на иновации и изкуствен интелект. Затова и екипът на компанията създава дигитално приложение, което позволява клиентите да сключват сделки онлайн.
„За мен печалбата и парите отдавна не са цел в моят бизнес. Моята цел всъщност е да направя нещо значимо, което да остане. Честно казано има много предложения за купуването на нашия бизнес. Дори съвсем наскоро и то щедри предложение – всички съм ги отказвал. За мен успехът е да превърнеш една идея или мечта в реалност. И колкото по-значима една идея, колкото по-значима една мечта, толкова успехът е по-голям“, признава Николай Николов.
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA
Редактор: Райна Аврамова