Законът за движение по пътищата е променян 49 пъти за 10 години

Да се запазят ли санкциите чрез отнемане на точки или да се търси друг начин за наказване на шофьорите? Дали да не се върне правилото за отнемане на книжката, ако превишаваш позволената скорост извън града, тъй като в момента това правило важи само за населените места? 

 

Това са само част от въпросите, които експерти и депутати обсъдиха на дискусия за промените в Закона за движение по пътищата

 

Този закон е най-променяният - цели 49 пъти за десетина години. Въпросът е дали ще има 50-а промяна, или ще се върви към изцяло нов закон. 

 

Според експерти това е и законът, който най-много засяга хората - всъщност всички, без значение дали шофират, или се возят.

 

Много или малко са 49 поправки? Това оказа се е спор, който противопостави управляващи и опозиция.

 

„Няма нужда от поредната поправка, която да забрани пиян таксиметров шофьор да кара пил или да му се вземе книжката до живот, а има нужда от нов закон”, заяви Георги Свиленски от БСП. 

 

Според Станислав Иванов от ГЕРБ обаче промените се налагат заради европейските регламенти и няма нужда от изцяло нов закон.

 

Поставен беше и въпросът има ли смисъл от отнемането на точки, ако за преминаване на червено и за говорене по телефона санкциите са почти еднакви, а да не се съобразиш със светофара носи много по-голям риск.

 

Така логично се стигна и до въпроса, щом да държиш телефон пречи на шофирането и това се наказва, защо да не се санкционира и пушенето - и в двата случая ръцете са заети.

 

Според депутатите от БСП именно такива въпроси трябва да се изчистят, така че и наказанията да са справедливи. 

 

В същото време се оказва, че една от най-трудните задачи е да се премахне стар знак. 

 

„По-лесно е да падне правителството, отколкото да свалим стар знак. Защото трябва да се измине много скъпа процедура. Трябва да се съберат 8-10 подписа - архитекти, проектанти и пътни одитори. Всички тези знаци изнервят шофьорите, а те са повод и за корупционни практики”, обясни Владимир Тодоров от "Асоциация на пострадалите при катастрофи". 

 

От асоциацията смятат, че при подготовката на новия закон ще е най-важно да се променят процедурите около събирането на глоби, тъй като в момента над 50% от тях остават несъбрани. А така се обезсмисля каквото и да е увеличение на санкциите.