Колко ще спечели държавата от това?

Трябва ли Летище София да бъде отдадено на концесия? Темата предизвика обвинения между БСП и ГЕРБ. Левицата внесе проекторешение, с което поиска да бъде спрян вторият опит за концесия на летището. То обаче не събра необходимия брой гласове. Първата процедура беше спряна по време на служебното правитерлство на Огнян Герджиков.

Случаят с непроверения самолет на Летище София стигна до главния прокурор

Идеите за концесия са 15 милиона лева годишен ръст на концесионното плащане вместо 10 милиона, както е било при първата процедура. Предвидени са инвестиции от над 1 милиард лева. Срокът на концесията остава същият - 35 години. Планът предвижда да се изгради трети терминал до 10-тата година, както и да се разшири вторият терминал. Заложено е и авансово концесионно заплащане от 550 милиона лева.

Темата в "Здравей, България" коментираха бившите министри Николай Василев и Петър Мутафчиев, които са и концесионери на летищата в Бургас и Варна.

„Моята теза е, че държавата в пазарна икономика по принцип не трябва и не може да управлява търговски дружества. Тя се справя зле. Ние сме и двамата министри, които построиха Терминал 2 на Летище София. Откакто министър Мутафчиев преряза лентата, там почти нищо не е подобрено”, коментира Василев.

Концесията на Летище София остава

„Не мога да се съглася, че всичко, което е държавно, се управлява зле и трябва да се приватизира”, заяви от своя страна Петър Мутафчиев.

По думите му концесията е много добра форма на публично-частно партньорство, когато държавата не може да реализира свои конкретни проекти. В този смисъл той я подкрепя.

„Не мога да подкрепя обаче концесия заради това, че този, който е овластен да управлява държавната собственост, използва политически методи при управлението на едно или друго инфраструктурно предприятие и затова имаме неуспехи”, поясни Мутафчиев.

Концесията на Летище София отива на съд

"БСП спори по въпроса заради това, че има две процедури от намерения за концесиониране на Летище София. Опозицията имаше право, когато е оспорваше условията на тази първа концесия. С условия за втората концесия и самото правителство каза, че не са си догледали нещата", добави Петър Мутафчиев.

"В новия закон от 2008 г. правителството категорично прие и каза, че всички процедури трябва да бъдат открити и прозрачни. Когато няма откритост и прозрачност, винаги се появяват съмнения", допълни той. 

Кабинетът одобри откриването на процедура за концесионирането на летище София

Според Николай Василев процедурата е "професионално и добре подготвена". 

„Когато построихме Терминал 2 на Летище София, то струваше около 110 милиона евро. Представете си сега какви терминали могат да се построят с 600 милиона евро”, коментира той.

„За мен въпросът е принципен – летищата е по-добре да бъдат концесионирани с модерни световни оператори, отколкото с тях да се оправя държавата. Пожелавам на министерството да не се притеснява от критики, а да си свърши работата и когато накрая има една прозрачна и успешна сделка, ще видите след 10 г. на какво ще прилича Летище София – ще бъде много по-добре от сега”, поясни Василев.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.