Демонстрация на новите правила направи директорът на летище София Хесус Кабайеро

Шенгенското пространство позволява на над 400 милиона души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават през граничен контрол. Това вече е валидно и за България. За сега обаче само по въздух и море. Защо Шенген не е просто премахване на няколко гишета на летището, какъв е пътят на пътника и как ще летим през Шенгенското пространство? Отговори на тези въпроси и демонстрация пред камерата на NOVA направи директорът на летище София Хесус Кабайеро.

Здравейте, г-н Кабайеро!

Здравейте! Благодаря за поканата и поздравления на цяла България за приемането ѝ в Шенген.

Във Вашата реч пред хората казахте „още една стена пада”. Какво променя за българите Шенген от тук нататък?

Сравних го с една друга стена, която падна преди години, защото сега вече имате повече свобода. Свобода на движение между всички страни в Шенгенското пространство.

Колко време ще спестим?

Със сигурност ще спестите време. Според нашите изчисления около 20-30 минути при заминаване и още толкова при пристигане.

Хесус Кабайеро показа нагледно на екипа на NOVA какви са стъпките при преминаване през контрола на летището до качването на самолета.

Откъде трябва да започнем?

Започваме от електронните гишета. Първата стъпка е да сканирате бордната си карта. Инсталирахме ги миналия месец. Те са общо шест. И така преминахме през първата стъпка. Разбира се, ако имате багаж – той се чекира преди това, но след това пътниците попадат директно в зоната за сигурност. След като минахме и проверката за сигурност виждате и най-голямата промяна. Не се проверяват паспортите - гишетата са празни и вратите са отворени.

Какво се случва с онези, които все пак пътуват до страна извън Шенген?

Най-важното е да си проверят гейта, от който излитат, за да се отправят натам, където ще ги чака гранична полиция.

Означава ли това, че премахването на граничната проверка, е за сметка сигурността?

Напротив. Всеки пътник ще се проверява, както досега за внасянето на застраващи сигурността премети, след това остава и граничната проверка за тези пътници, извън Шенген. Няма промяна по отношение на сигурността. Нещо повече - Еевропейската комисия инспектира всяка една наша стъпка. Включително с тестове на системите, които въведохме.

Колко време беше необходимо, за да се подготви всичко?

Отне ни три месеца, за да можем да подготвим цялата необходима инфраструктура, което включва разделянето на потоците на пътниците, обучаване на нашите служители, въвеждане на системата. Инвестирахме 2,5 милиона лева, за да подготвим и двата терминала за Шенген.

Защо всъщност казваме, че Шенген е толкова важен, ако погледнем голямата картина?

Шенген е важен по много причини. Две, според мен, са най-важните. Първата е свободата на движение и времето, което спестяваме. Например от София до Букурещ ви трябва един час, но времето, което ще прекарате на летището може да е двойно по-дълго, ако трябва да минавате паспортни проверки. Така че - това на първо място. Второто важно според мен е икономическите ползи – например сега пътници от Близкия изток или по-далечни дестинации могат да пътуват директно през България, преди това не беше възможно, без да минат през друга страна. Това е голямо предимство. Може да помогне на София да се възползва от географското си разположение и да се увеличат пътниците, които минават оттук. И стъпка по-стъпка да се превърне в хъб за региона.

Ако пътувате до страна извън Шенгенското пространство, трябва да минете оттук. Оттам-нататък напускаме и България и Шенген. Важно е пътниците да проверят гейта, от който излитат – например, ако отиват до Лондон или Катар. Номерата на гейтовете са от 7 до 14. Има поставени както будки с полицаи, така и автоматични машини за сканиране на паспорта.

Как се случва напрактика това? Току-що пристигна полет от Катар. Пътниците, които пристигат, минават по един коридор, за да може да не се засичат с тези, които се готвят да излетят.

Объркват ли се все още хората?

Да, с първия полет от Шенген в неделя сутрин, хората все още бяха объркани, защото търсеха граничния контрол и се колебаеха дали могат да преминат или не. Съвсем скоро няма да го има това объркване, защото ще ги премахнем, но правилата изискват те да останат поне още година, докато се извършат всички тестове.

Последният път, когато разговаряхме, ми казахте, че предстои цялостна трансформация на Терминал 2. Докъде стигнахте?

Да, работим. И всичко трябва да се случи преди изграждането на новия Трети терминал. След няколко дни ще направим и първа копка за строежа на нов паркинг за 1000 автомобила. Ще подобрим движението пред летището, за да няма струпване на коли. Предстои да ремонтираме и гишетата за чекиране - ще ги удвоим. Също така предстои внедряване на нови системи, така че пътниците сами да чекират багажа си. Ще ремонтираме и изцяло зоната за сигурност, така че и там да се пести време. През април ще отворим и нов безмитен магазин. И до края на година ще изградим и нова зона за хранене. Всичко това се прави, за да бъде по-комфортен престоят за пътниците.

Това са неща, които може би не са видими за пътниците. Но от миналия месец започнахме да въвеждаме и изкуствения интелект в работата на рентгеновите машини, за да може сами и автоматично да се научат да засичат опасни обекти, които може да имат следи от експлозиви. Така правим работата на служителите по сигурността по-добра и безопасна. Вече имаме и чатбот на сайта ни.

А има ли нови дестинации, които летището ще предложи?

Да, от летния сезон за първи път ще може директно да се лети до някои от балтийските държави – например Рига. Ще има полети до Хелзинки.

А кога да се надяваме за директни полети от България до САЩ? Знаете, много българи живеят и работят там?

Работим много активно за това още от 2021 година. Добрата новина е, че има много пътници, които летят до САЩ – повече от 50 000 души на година, което е повече от достатъчно авиокомпании да се заинтересуват и да отворят директна линия. Проблемът сега обаче е, че няма достатъчно самолети на пазара. Трудно е да се купят нови машини, но се надяваме от 2025-2026 година най-късно това да се случи, като ще предложим и много облекчения за самите компании, така че да ги убедим

Споменахте за авиокомпаниите. През последните седмици Европа беше изправена пред много стачки на служители, които затрудниха полетите. Каква е ситуацията в сектора?

Предизвикателствата са много, които започнаха още с пандемията после войната с Украйна. 4% от нашия трафик беше към Украйна и Русия. Други 4 към Израел и Йордания – и като теглим чертата загубихме 8% от нашия трафик заради ситуацията. Цената на горивото също ни се отразява, 30% процента от разходите отиват там. Инфлацията също е проблем и разходите за персонал, разбира се. И авиацията е много чувствителна към тези фактори, затова ставаме свидетели на стачки и промени в цените.

Персоналът на летище София също предупреди за стачки, ако не се увеличат с 20% заплатите им. Има решение този въпрос?

Преговаряме с тях. Предложихме им 13% увеличение. Смятам, че това е справедливо и съотнесено към инфлацията. Искаме да осигурим добри условия на работа и заплащане за нашите служители. Така че преговаряме с профсъюзите и се надявам скоро да имаме решение, без да се стига до протести. Защото това е нашата мисия, да предоставяме добра услуга на пътниците и да се грижим за нашите служители.

Надяваме се и ние. Благодаря ви за този разговор!

Благодаря!

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase