Днес портфолиото на компанията за био продукти, на която е съосновател, има над 100 продукта, клиенти от над 20 държави и присъствие в почти всеки магазин у нас
„България има много какво да даде в храната. Трябва да сте спокойни като градинар, който посява едно цвете. Колкото и да го дърпаш, то няма да порасне по-бързо отколкото трябва. Трябва да се научим на търпение и да вървим заедно с природата.“ Това казва в интервю за поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” съоснователят на Harmonica Любомир Ноков.
„Разликата между конвенционалната ферма и био фермата може да си я представите първо в звука. В биофермите може да чуете насекоми и птици, докато в повечето индустриални ферми те липсват. Другата разлика би била, че много често в индустриалните ферми хората биха носили противогази или маски по време на работа. Докато в биофермите те не са необходими, защото третиране няма. Целта на биофермите е да се грижат за цялата екосистема. Има една сложна задача и тя е как да произвеждаме храна без да унищожаваме природата, биоразнообразието и здравето“, пояснява той.
Връзката с природата, която Любомир Ноков усеща от дете, днес намира израз в Harmonica. Компанията му за продукти от биологично земеделие, с която достига до клиенти от над 20 държави. Нейната история започва през 2008-а година с въпроса: „Защо към онзи момент в България по магазините няма чиста храна?“
„Тогава имаше една програма, която беше обмен на дълга на България към Швейцария. И Швейцария вместо да си взима парите даваше на България да развива различни дейности. Едното беше биоземеделие и благодарение всъщност на тази швейцарска програма, първите две ферми се появиха и те бяха обучени в Швейцария, всичко правят по методите на биологично земеделие, но нямаха пазар. Като в началото беше идея, нали просто ще намерим начин това мляко да намира пазар. Колко да е то, нали, колко да е трудно?“
Постепенно начинанието започва да се оформя като бизнес за био продукти от традиционната кухня с чисти рецепти, които да се противопоставят на ниското качество на други храни на пазара.
„Аз бях убеден, че това е нещо, което всички хора, като разберат, веднага ще искат да си купят от него, ще идват от цяла България, веднага ще има моментален успех, защото е толкова яко, но не стана толкова лесно. Отне си време. В началото с нетърпение чакахме да се появи друг, който прави нещо подобно, за да не стоим екзотично сами на рафтовете. Още дори не се говореше за това, което правехме ние. Имаше острови, които бяха завладяни от индустриалната храна. А ние, като пирати, виждахме във всеки остров възможност да направим нещо чисто и да завземем територия“, разказва Ноков.
„Наистина повечето хора бяха скептични и казваха, че единственото, което ще вълнува хората, е цената. Цената в храната, тя се плаща, ако не в магазина, то се плаща през здравето, плаща се през замърсяване на околната среда“, пояснява предприемачът.
С времето компанията започва да се разраства и да печели доверието на потребителите. Днес в портфолиото си има над 100 продукта и присъствие в почти всеки магазин в страната.
„Нашата цел не е да станем огромна хранителна корпорация, а да сме значими с примера, който можем да даваме за един различен начин на работа. За разлика от една класическа корпорация, която ще се опита експанзивно да контролира и да изкупи всички ресурси, с които работи като осигури много ниски цени, ние работим като бизнес общност. Работим с мрежа от партньорства. Започвайки с фермерите през преработвателите. Тя е партньорска и се опитваме да запазим стойността в цялата верига.“
Компанията на практика сглобява процеса и цялата логистика по пътя на един продукт от фермата до трапезата. Този бизнес модел е ключът към качеството и богатото ѝ портфолио. „Този бизнес модел и начин на мислене е труден, защото изисква много доверие. Ние сме негови посредници. То се изгражда трудно и се губи много лесно. Затова трябва да сме много внимателни. Основната част на работата ни е да запазим доверието. Когато управляваме целия процес, това е възможно. Когато управляваме само едно производство, то винаги ще диктува приоритетите.”
През 2022 г. компанията получава сертификат по международния стандарт за социална отговорност B Corp. Както Ноков споделя: „Тази победа идва вследствие на работата на 50 души, които имат за цел да превърнат компанията в значим пример за философия и ценности.”
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA.
Редактор: Боряна Димитрова