От какви проблеми в здравеопазването ни най-често се оплакват пациентите?
Според проучване на д-р Стойчо Кацаров от Център за защита на правата в здравеопазването, хората масово не познават правата си в здравеопазването и един вид се нагаждат към администрациите на болниците. Причината за това според него, вероятно е нежеланието на самите пациенти да се информират.
Може би ние българите сме настроени така, че докато един проблем не ни засегне лично, той общо взето не ни интересува. Едва, когато ние или наши близки сме засегнати, тогава започваме да се интересуваме. Това заяви в \"Здравей, България\" д-р Кацаров.
Между 30%-50% от хората дават погрешни отговори на основни въпроси от здравеопазването. Това показа нашата анкета, допълни още докторът в студиото и поясни, че става въпрос за широко обсъждани въпроси дори и в медиите.
Най-често срещаните права, за които хората не знаят са – имаме ли право на второ лекарско мнение, може ли без съгласие да бъдем оперирани, може ли да напуснем болницата тогава, когато си пожелаем.
За зрителите на \"Здравей, България\" д-р Кацаров даде пояснения на тези въпроси. Човек може да бъде лекуван без личното му съгласие, само ако е налично такова решение на съдия. Става въпрос за психични състояния и инфекциозно болни, когато има опасност да пострадат други хора. Според закона, всеки пациент може да напусне болницата, когато иска.
Най-шокиращите данни са били получени от въпроса \"На колко направления има право едно здравно осигурено лице в рамките на годината?\". От 241 анкетирани, само двама души са дали верен отговор.
Д-р Кацаров заяви, че пациентите не разполагат с определена цифра направления. Те могат да получат такова, само когато лекарят прецени, че се налага.
Какво е \"лошо отношение\" към пациент и защо хората най-често се оплакват това, с какви проблеми още се сблъскват хората и какво трябва да знаем – вижте във видеото.