Конференция събра гости от цяла Югоизточна Европа
Бизнесът очаква подобрение във възлагането на поръчките, като се поставят обмислени и нормални срокове за проектиране, за да има после качествена продукция и реализация на проекти, финансирани с европейски пари.
Това обясни инж. Илия Илиев, управител на фирма "Трансгео" ООД, която се занимава с инвестиционно проектиране в железопътната и пътната инфраструктура, с оценка на съответствието на инвестиционните проекти и строителен надзор. Илиев бе един от гостите на 10-ата юбилейна годишна конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции", която събира гости от цяла Югоизточна Европа, а сред панелистите са министрите на транспорта, на регионалното развитие, на околната среда и други.
"Подготовката на един проект отнема много време. На няколко конференции съм призовавал да не се ограничава времето за проучване, проектиране и изобщо подготовка за строителство, за да има качествено подготвени проекти, така че с "летящ старт" строителите да могат да започнат своята работа", каза инж. Илиев. По този начин ще се подобри реализацията на всички проекти по отделните оперативни програми", категоричен е специалистът.
По отношение на състоянието на българската железница инж. Илия Илиев коментира, че въпросът трябва да се раздели на две части - как се развива железопътната инфраструктура и как се развива превозвачът, тоест услугата.
"В сферата на изграждане и поддръжка на железопътната инфраструктура държавата влага средства, най-вече чрез Оперативна програма "Транспорт" - там има развитие и се очаква да завърши работа по основните коридори, но значително много се изостава с развитието на подвижния състав, на превозвачите. Там много малко се работи", обясни Илиев, цитиран от БГНЕС.
За фирмите, занимаващи се с проектиране и надзор в железопътната и пътната инфраструктура, е изключително важно да се създадат условия, при които да могат да се създават продукти, полезни за реализацията на големите проекти, каза още той.
Този форум се провежда от 10 години и от него има смисъл, най-вече заради срещите между колеги и фирми, подчерта Илиев. През 2006 година готовността на проекти за стратегическа инфраструктура - пътища и железници, е била много ниска и това си е проличало през първия програмен период от членството ни в Европейския съюз, обясни Илиев и каза, че обектите са стартирали във фаза строителство с много голямо закъснение.
Снимка и видео: БГНЕС