Темата коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов

Ново сравнително изследване на Комисията за защита на потребителите провери има ли разлика между храните у нас и техни западни аналози. Проверени са 11 продукта от 6 групи. Всеки от тях е идентичен с този, продаван в други страни от ЕС. Най-голямо разминаване има при консервите с грах и царевица. При маслото, шоколадовите изделия и рибата тон също има разлики. Най-малко са те при алкохола. 

КЗП: Има разлики между храните у нас и техни западни аналози

„Резултатите, които представихме, показаха няколко важни неща. Тези храни и напитки са безопасни, съгласно утвърдените стандарти в Европа. Когато говорим за различията, трябва да развенчаем така нареченият мит „двоен стандарт”, особено по оста изток-запад. Там, където има съществени разлики, те не са категорично в ползва на западните продукти. Качеството на българските продукти не е най-лошо. Например в шоколадовите бонбони у нас има 20 % повече протеини, отколкото на запад. Проблем обаче има, защото говорим за абсолютно идентична опаковка и една и съща търговска марка. От една година работим по  проекта. В подготвителната фаза винаги сме били прозрачни за това, което правим. Научни колективи и работни групи избираха продуктите. Нашата цел е да се получат обективни резултати”, заяви в ефира на „Плюс-минус. Коментарът след новините” Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. 

ПРОВЕРКА НА NOVA: Хванаха близо 700 кг храни с изтекъл срок на годност в хотели у нас

Той поясни и какви може да са причините за двойния стандарт при храните. „Чували сме, че понякога се изтъкват вкусовите предпочитания в определен регион като причина. И на това обаче има добър отговор. Редно е, когато някой е установил специфики във вкусовите предпочитания, да регистрира една различна търговска марка”, каза  Маргаритов. 

Заради бързото разпространение на коронавируса много хора се отказват да пътуват в страни, засегнати от заразата. Маргаритов обясни възможно ли е да си върнем парите, ако вече сме платили за дадена екскурзия. „Има такава възможност. Когато говорим за така наречените пакетни пътувания, потребителите могат да се откажат до началото на заминаването, когато в дестинацията възникне подобно извънредно обстоятелство. Те ще могат да получат обратно сумата, която са дали. Тези екскурзии са организирани от туроператори и в тях се включват самолетни балети, хотел, посещение на исторически забележителности. По-различно стоят нещата, когато говорим за индивидуално организирано пътуване. Всичко зависи от условията за анулиране до стартиране на пътуването”, каза още Маргаритов. 

Повече гледайте във видеото.

Защо поскъпват основни хранителни продукти?