Снимка: iStock, илюстративна
Карането извън пистите крие сериозни опасности
Скиорите и сноубордистите се радват на работещите съоръжения на Витоша, но карането извън пистите крие сериозни опасности.
Пускането на най-високия работещ лифт в планината над София – „Витошко Лале” 2 - предизвика радост, но и притеснение в социалните мрежи. Според един от скиорите, много от хората не са знаели накъде да карат. Потвърждават го и от Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил.
Трима скиори загинаха при падане на две лавини в Италианските и Френските Алпи
„Има маркировки на самата писта но много хора карат извън пистата и това вече е проблема - те не знаят накъде да тръгнат. Много хора не са карали на Витоша, когато тя работеше като курорт, и не познават планината. Аз самият бях на отварянето, когато пуснаха пистата и беше пълно с хора, които питаха „Накъде?”. Доста неразумно караха някои от тях”, разказва Момчил Панайотов от Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил.
Непознаването на зимната планина и маршрутите крие опасности: от загубване до най-лошото - смъртен случай. „Опасностите са първо на места, които са лавиноопасни. На Витоша има такива - Стената и Витошко лале” 2, също улеите са много опасно място. Хора, които не са наясно с това, е много лесно да попаднат в тази наистина критична ситуация”, казва още Панайотов.
След като лавина уби човек в Пирин: Как се стигна до инцидента
До тежки инциденти на Витоша този сезон все още не се е стигало. „Хубаво е всички тези хора да се подготвят самички за това нещо, като отидат на лавинни курсове по безопасност и имат най-малкото обща култура за това, което се случва в планината. Ние винаги се опитваме да даваме информация когато видим че обстановката е по-опасна, от ПСС също издават предупреждения, така че могат да следят и там”, обясни Ема Паунова от „Витоша ски”.
„Ние винаги казваме, че Витоша излезе ли малко вятър хората трябва да много предпазливи. Защото лесно навява сняг на стръмни места”, посочва Панайотов.
Един от популярните тестове за определяне на лавинната опасност е с лопата. Като този
„Дали има опасност от лавини е много относителен въпрос, зависи къде се намирате. Винаги има риск особено когато има рязка промяна в метеорологичната атмосфера. В момента трябва да се избягват лавиноопасни зони, негативно релефни форми, стръмни улеи и дерета”, добавя Паунова.
„Съветвам хората, които не познават планината толкова - да минат през базата на ПСС, тя е точно зад хижа „Алеко” и там на стената има закачено едно табло. На него има снимки и обяснения на тези места, които са най-критични. Така че ако не познават толкова добре планината, да отделят няколко минути за това табло”, посочва Панайотов.
Таблото обаче не е достатъчно, твърди още Момчил Панайотов. Затова заедно с Кирил Марков от Българската федерация по ски разработват нов проект за подобряване на информираността в планината.
„Един много важен и ключов начин да се случи тази по-добра информираност, е чрез картографиране на потенциално опасни места от гледна точна на лавини. Като, разбира се, хората да могат да видят тези карти преди да отидат в планината, да си формират маршрут и също като са на терен да ги използват заедно с GPS от телефона, за да могат да навигират”, добавя Калин Марков от Българската федерация по ски.
Той заяви, че в момента се работи по АТЕС карти – модел, създаден в Канада, който се ползва на много места по света. „Разработваме активно карти. Фокусирали сме се в полярни райони, където има най-много хора и стават доста инциденти”, посочи още Марков.
АТЕС е начин за дефиниране на класове терени с потенциална опасност от лавини. Базира се на характеристиките на терена. „В момента за Витоша такова картографиране все още няма. Направили сме първоначално версии на карти за три други района: Банско, 7-те Рилски езера и Мальовица и районите около тях. Има сайт - bulgariaatesmaps.eu, в който могат да се разгледат”, казва той.
„Идеята ни в момента е - да валидираме на другите зони картите, за да сме сигурни че работят добре и че са точни, да подобрим нещата, които ни затрудняват. След това да пуснем алгоритъма на по-големи територии и на Витоша също”, обяснява още Марков.
„Аз бих бил много щастлив да видя много по-добро маркиране и така работа в насока на безопасността на хората и извън пистата. Защото ако трябва да сме честни, когато лифтът те качва горе високо някъде, ангажиментът на курорта не може да е само и единствено на пистата. Трябва да се мисли и за това как да се информират хората по-добре и за рисковете извън пистата”, казва Панайотов.
Паунова обяснява, че след като слязат от лифта, хората трябва да следват коловата маркировка, на която са обозначени основните маршрути. „Съветваме хората, които не знаят къде отиват, да следват именно тази маркировка и да не излизат извън обработените и маркирани писти”, посочва още тя.
А любителите на екстремното каране извън пистите трябва да са и много добре подготвени за условията.
Стажант-репортер: Рая Ваташка
Повече по темата гледайте във видеото.
Редактор: Виктория Гетова