По данни на Евростат цените на цигарените изделия са се повишили с около 6% през 2012 година

Забраната за пушене у нас е свила продажбите на тютюневи изделия с 3 до 4%. Това показват данните от направения анализ от "Индъстри уоч" за пазара на тютюневи изделия.

 

В други страни от Европейския съюз, в които е въведена подобна забрана, продажбите на цигари падат с 4-11% в месеците непосредствено след влизането на ограничението в действие.

 

Според данни на Евростат цените на цигарените изделия са се повишили с около 6% през 2012 г., като процесът на постепенно увеличение на цените се запазва и през първите месеци на тази година. В същото време, в България средно цените не се променят сред изделията с най-висок пазарен дял.

 

През миналата година цените на 24 от най-продаваните 30 асортимента остават непроменени спрямо предходната година. Ценовата динамика обаче е по-различна сред по-малко популярните асортименти, сред които има отделни случаи на агресивно намаление на крайната цена с над 7% през 2012 година.

 

Поевтинели са 18 от 100 най-продавани изделия, като до голяма степен това се дължи на един от участниците на пазара. Вероятно това е стратегия за по-бързо разширяване на пазарно присъствие и налагане на относително нови и непознати марки.

 

В България през последните години се наблюдаваха значителни промени на пазара на тютюневи изделия. Средната ефективна акцизна ставка за цигарите се повиши около 4.6 пъти за периода 2005-2013 година. В резултат, средните цени на цигарите за периода от края на 2004 година до момента са нараснали 3,3 пъти.

 

Същевременно, в сравнение с 2008 година, държавата събира едва 7% повече приходи, при двукратно увеличение на акцизните ставки за периода - заради 45% спад в обема на обложените цигари в продажба.