Тя е част от съвременните тенденции за наемане на професионален екип за кратко време

Работата по проекти става все по-предпочитана сред работодателите и служителите от Америка и Индия. Тя е част от съвременните тенденции, чрез които фирмите си набавят професионален екип, работещ за тях за определен период от време, а заплащането е повече от задоволително. По този начин се избягва и създаването на конфликти между хората, защото всеки от участниците в проекта е изявен специалист в своята област и допринася за крайния резултат със своите познания, опит и интелект. 

„Така мениджърите използват не само собствените си ресурси, а и опита на външни кадри, които в повечето случаи дават полезни насоки за работата на предприятието. Обикновено за такъв вид дейност се търсят най-добрите специалисти в света, като те не се ангажират дори физически да присъстват във фирмата. В света на съвременните технологии по даден проект могат да работят хора, разпръснати по целия свят, а срещите помежду им да се провеждат чрез конферентни или видеовръзки. Така се скъсява и времето за създаване на нов продукт, вземане на управленско решение или внедряване на нова организационна промяна”. 

Това твърди Илиана Шмателка – международен консултант по корпоративно управление и сертифициран инструктор на мениджъри. Тя има над 25 години практически опит в управлението на предприятия и проекти в Австрия, Германия, България, Русия, Полша, Сърбия, Хърватска, Словения и Унгария. След броени дни Шмателка ще бъде модератор на първия по рода си интерактивен семинар на Бизнес академията на Българската стопанска камара, а темата е „Организация в развитие. Как системите в компанията да заработят ефективно?”. 

По думите й работата по проект е „най-революционната формула”, от която могат да се възползват работодателите. В момента тя е най-разпространена в IT и телекомуникационния сектор, особено за създаване на нов технологичен продукт, но би могла да бъде използвана по един или друг начин във всички области на бизнеса. Възниква въпросът дали тя е предпочитана от мениджърите и каква част от тях се възползват от нея. 

„Работата по проект не е често срещана в Европа и тепърва навлиза. Но в Америка, в Азия и по-специално в Индия, вече е добре позната. Като цяло обществото ни не е съвсем готово за работа, организирана по този начин. Дори компаниите за хедхънтинг  – организациите, които се занимават със събирането на кадри, трябва да започнат да работят по нов начин. За предприятията продължават да се търсят специалисти, които да бъдат назначавани на „постоянна работа”, а не за 6 месеца, една или две до три години по проект, например”, поясни международният консултант. 

За NovaNews.bg Шмателка сподели, че чрез работата по проект се избягват и конфликтите между персонала. „Конфликтите обикновено се създават при липса на организация, ясно дефинирани процеси и добра комуникация. Работата по проект е плоско организирана, без големи йерархии и целта и времето за постигането й е точно определено,  така че да „няма време за дълги конфликти”. Всеки е специалист в своята област и респектира мнението и работата на другите. А това ограничава намесата му в работата на останалите, което най-често води до недоразумения и конфликтни ситуации”, допълни тя. 

Друг вид модерна стратегия за организационно развитие, която в момента се прилага успешно на световно ниво, е т.нар. „home office” или възможността хората да работят от вкъщи. При нея служителите се назначават на постоянен договор, получават месечна заплата, но няма постоянно работно време и не са задължени да работят в офиса, освен през времето, когато имат насрочени срещи с клиенти, колеги и ръководителите си. Тоест, през деня те могат да разпределят времето си по собствено желание – да се грижат за децата, да свършат домашната работа, да спортуват и се заемат със задачите, поставени им от офиса във време, удобно за тях. 

„По този начин всеки служител е продуктивен, защото следва своя ритъм на живот и работа. Увеличава се и мотивацията му за работа. Това обаче изисква много голямо доверие от страна на ръководителите към служителите и висока степен на комуникация помежду им”, твърди международният консултант по корпоративно управление. 

Автор: Анелия Тодорова