Програмата предизвика раздор сред родителите в Перник

Спират спорната програмата за сексуално образование в пернишкото 7-мо основно училище след репортаж на NOVA. Част от родителите твърдят, че методите на обучение водят до разврат сред децата.

Програмата за сексуално образование предизвика раздор в пернишко училище. Представители на фондация преподавали на 10-годишни деца подробности за мъжката и женска полова система, а след това ги насърчавали да нарисуват наученото. Едно от упражненията било децата да се целуват по бузите.

Деца в пернишко училище карани насила да рисуват полови органи?

Става въпрос за програмата „Таралежи”, която е взаимствана от други европейски държави. Целта й е превенция на насилието във всичките му форми, включително и сексуалното. Някои родители не са съгласни с методите на обучение.

„Това, което ни безпокои, е начинът, по който се обучават децата на ранна сексуална информираност. Виждаме какви са резултатите. На 11 се женят, на 12 имат деца. Образованието остава извън обсега”, смята Дима Ненчева, майка на едно от децата, на които е преподавано.

Табу ли е сексът в образованието в Япония?

На децата са били показвани тела и полови органи, били са карани и да ги рисуват.

„Смятам, че това влияе абсолютно негативно. На тези деца им се възбуждат любопитството и започват да търсят повече информация”, добавя Ненова.

 

Други родители не искат програмата да спира - смятат, че тя е навременна.

„Децата се информират за всичко, което е позволено в проекта. Синът ми не е споделял за целувки по бузата. С децата говорим за половото идентифициране – аз съм момче, тя е момиче. Това започва първо вкъщи. В проекта няма дума "разврат”, коментира друга майка.

Заради сексуални посегателства: Безплатен транспорт за жените в Делхи

„Проектът има превантивна цел – да предпазим децата от насилие във всичките му форми. За това го одобрихме. Родители имаха възможност да се запознаят с темите в проекта и да преценят. Една от темите е „Различието между нас”, в която се обсъжда, че ние сме различни и това трябва да се толерира. Друга тема е за „Доброто и лошото докосване”. За това, че ти е приятно мама и тати да те целуват, но когато възрастен, който не ти е близък, желае да те докосне, ти трябва да кажеш „не”. Думи като „карани насила” са лъжа. Няма деца, на които им е ставало лошо”, обясни психологът на училището Симона Добринова .

Програмата ще бъде прекратена заради конфликта, информира директорът на училището.

От Фондация „Позитивни умения на личността в социума” /”П.У.Л.С.”/ излязоха с официална позиция по темата. В нея се посочва, че:

 „В излъчения коментар Дима Ненчева се изказва от името на „други родители”, но всъщност е единствен инициатор на поредица от злонамерени коментари и публични изяви, целящи да провокират страх и ужас у родителите”, се посочва в позицията.  

„Такъв е например методът на „голямата лъжа”, който се определя като много ефективен. Същността му е да се предложи на аудиторията толкова голяма и ужасна лъжа, че тя да не може да си представи, че е възможно да се лъже за такова нещо”, допълват от „П.У.Л.С”.

„Добре компилираната лъжа предизвиква в зрителите и читателите дълбока емоционална травма, която след това дълго време ще определя техните възгледи, въпреки всички логически и разумни доводи. Изричайки цитираните по-горе лъжливи твърдения, г-жа Ненчева тенденциозно внушава, че „Пернишка фондация кара насила децата да рисуват полови органи…принуждава децата да рисуват полови органи по време на час по сексуално образование…” и други лъжи, целящи да предизвика възмущение у аудиторията”, коментират още от Фондацията.

Ето и пълния текст на изявлението:

„УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

На 10.02.2020 г. , в предаването „Новините на Нова”, беше излъчен репортаж, озаглавен „Деца в Пернишко училище карани насила да рисуват полови органи?”, иницииран от Дима Ненчева от гр. Перник, която се представя като „разтревожен родител”, давайки интервю съдържащо неверни твърдения, целящи да уронят авторитета на организацията ни, както и на училището и учителите, а именно: „Децата в Перник карани насила да рисуват полови органи? Скандал в училище. Родители твърдят, че деца в четвърти клас били принуждавани да рисуват полови органи по време на час по сексуално образование. Тревога у Дима Ненчева се събудила, когато децата й разказали какво учат в клас съучениците им. „Тези деца ги обучават какво е секс, какви са разликите и приликите между телата на момчета и момичета, какво е обрязване, какво е мастурбация, карали са ги насила да рисуват полови органи”, коментира тя.”

В излъчения коментар Дима Ненчева се изказва от името на „други родители”, но всъщност е единствен инициатор на поредица от злонамерени коментари и публични изяви, целящи да провокират страх и ужас у родителите.

Такъв е например методът на "голямата лъжа", който се определя като много ефективен. Същността му е да се предложи на аудиторията толкова голяма и ужасна лъжа, че тя да не може да си представи, че е възможно да се лъже за такова нещо. Добре компилираната лъжа предизвиква в зрителите и читателите дълбока емоционална травма, която след това дълго време ще определя техните възгледи, въпреки всички логически и разумни доводи. Изричайки цитираните по-горе лъжливи твърдения, г-жа Ненчева тенденциозно внушава, че „Пернишка фондация кара насила децата да рисуват полови органи…принуждава децата да рисуват полови органи по време на час по сексуално образование…” и други лъжи, целящи да предизвика възмущение у аудиторията.

Фондация „Позитивни умения на личността в социума” /”П.У.Л.С.”/ е българска неправителствена организация, която развива своята дейност на територията на гр. Перник от 1999 г. Организацията осъществява общественополезна дейност, насочена към развитие и утвърждаване на духовните ценности в гражданското общество, подпомагане на социалната интеграция и личностната реализация, както и защита на човешките права. Фондация „П.У.Л.С.”е утвърдена водеща организация в цялата страна и чужбина, като предлагаща услуги за защита на лица, пострадали от насилие.

На 19.11.2019 г. Фондация “П.У.Л.С.” стартира пилотна образователна програма "Таралежи“ за деца на възраст от девет до единадесет години – насочена към превенция и намаляване на всички форми на насилие и експлоатация над деца. Превантивната програма на Фондация „П.У.Л.С.“ обхваща шест училища в Югозападна България, където се цели чрез интерактивно обучение ученици от начален курс да повишат осведомеността и разбирането си за това как те могат да се предпазят от всички форми на насилие,включително сексуално насилие и експлоатация.

Основните цели, които си поставя обучителната програма са подрастващите да могат да идентифицират ситуации, в които те могат да бъдат застрашени от злоупотреба; да разберат, че могат да кажат „не“, ако не се чувстват добре в дадена ситуация; да идентифицират доверен възрастен, на когото могат да разкажат неприятна за тях ситуация.

Чрез обучителните програми на екипът от обучаващи се стреми да създаде условия за това нашите децата да търсят и намират информация, свободно да говорят за теми, които ги вълнуват и интересуват, да търсят за подкрепа своите родители и значими възрастни, да развият умения за взаимопомощ, вземане на съзнателни решения и отговорно поведение към себе си, околните и света.

Ние специалистите работещи по Програмата „Таралежи” вярваме, че отношенията между хората са едно от най-важните неща, които трябва да променим за да подобрим съвременния свят.

Чрез поредица от интерактивни занимания децата се обучават в отношения на взаимно уважение и разбирателство, толерантност и недискриминация. В процеса на обучение се дава възможност на децата и младежите да говорят свободно, да разбират чувствата си и да говорят за тях, да познават телата си и да не се срамуват от тях, да идентифицират опасните ситуации и възрастните, които могат да им помогнат.

Програмата "Таралежи" ни дава възможност да разискваме деликатни проблеми, по подходящ за възрастта начин. Реализирането на програмата подкрепя усилията на родителите да говорят с децата си по деликатни въпроси. Обучителната програма „Таралежи“ е насочена към:

Възрастни като родители, настойници и училищен екип

· Да се предостави информация за безопасността на децата, за някои рискове за децата (включително онлайн рискове)

 · Да насърчи дискусиите между възрастните и да им помогне да подкрепят децата при обучението им да предпазват себе си и приятелите си.

Деца

 · Децата да се научат да се чувстват комфортно, когато задават въпроси и намират повече информация.

· Да се развият познания при децата за лични, емоционални и физически граници осъзнаване на децата за техните тела и емоции.

· Да се предоставят на децата средства, с които те да могат да идентифицират потенциално рискови ситуации в отношенията и да реагират адекватно в такива ситуации.

· Да се развие доверието и преценката на децата, така че те да могат да се доверят на подходящи възрастни, да помолят за помощ и да съобщят за опасенията си. Екипът на фондация „П.У.Л.С.“ предоставя:

 · Обучение на училищния екип, пряко свързан с избраните класове деца

· Среща за родители и настойници. Преди провеждането на семинарите за деца на родителите и настойниците им е предоставяна подробна информация за водените теми, като и декларация за информирано съгласие.

· Семинари за децата от избраните класове. Всеки клас има 5 последователни седмични семинара.

· Обратна връзка с училищата, семействата и настойниците. След приключване на сесиите с децата, екипът на Фондация „П.У.Л.С.“ организира отново среща с родителите и настойниците.

Всички занимания в програмата са под формата на игри, забавления и приключения, така че децата се развиват неусетно и израстват забавлявайки се. Програмата “Таралежи“ се реализира в гр.Перник с подкрепата на Областна администрации, Перник и РУО Перник, което бе естествено продължение на ползотворното сътрудничеството между държавните институции и гражданския сектор в насока подобряване благосъстоянието на децата в региона. Цялостната политика на Фондация „П.У.Л.С.“ е изградена върху разбирането за политики, насочени към гарантирането на правата на децата и подкрепа на семействата в тяхното отглеждане”.

Още по темата гледайте във видеоматериалите.