Темата коментираха Мартин Владимиров и Константин Стаменов

България няма да може да изнася руски горива след края на договорката между “Лукойл” и служебното правителство, сключена при налагането на ембарго, с цел Руската Федерация да бъде санкционирана от Европа. 

“Смисълът на санкциите е да се спрат паричните потоци, които финансират руската армия. Но не трябва да се заблуждаваме, че те раняват европейската икономика и европейските държави. Изключението, направено за България,  е за българските граждани и икономика. Изключението не е е за “Лукойл”, не е за износ, а за българските граждани”, обясни Цветан Кюланов, ръководител на Представителството на ЕК в България. Ако обаче проверка установи, че въпреки забраната страната ни продължава да изнася руски петрол - ще последват санкции. 

Кюланов опроверга думите на икономическия министър Никола Стоянов, че от декември цените на горивата ще се увеличат.  “Не би следвало да има повишение на цените на петрола, вследствие на ембаргото. Ако цената достигне 5 лв., това  ще е спекулация”, категоричен бе той. 

Това мнение подкрепи и енергийният експерт Мартин Владимиров. “Срамно е, че министърът  на икономиката твърди, че при повишаване на предлагане на пазара - цената ще се повиши”, категоричен бе Владимиров.  “Когато “Лукойл” не може да изнася свръхпродукцията си, пазарът ще бъде залят с евтин дизел и А95. България ще получи едни от най-ниските цени в Европа”, обясни още той. 

По думите му рафинерията у нас може да работи и без руски петрол.  “Технически анализ показва, че това е една от най-модерните рафинерии, която преди началото на войната вече е работила на 60% с не руски петрол”, посочи експертът и даде пример с най-голямата рафинерия в Германия, която вече работи с не руски петрол. 

“Лукойл” може да работи с друг петрол, но логистиката би представлявала проблем, смята Константин Стаменов от Българска федерация на индустриални и енергийни консуматори. “Всичкият друг петрол трябва да мине през Босфора. Ще може ли да стигне толкова петрол, колкото може да обработва?”, постави той въпроса. 

Енергийният експерт Мартин Владимиров увери, че такъв проблем няма да има. 

“Има свръхпредлагане на горива и на суров петрол в средиземноморския регион. Количествата за българската рафинерия представляват 3% от количествата в региона, които се предлагат. Има предостатъчно танкери в региона, които да покрият недостига”, посочи Владимиров. 

Според негов анализ в момента суровият нефт преставлява само ⅓ от цената на крайния продукт на бензиностанциите. “Останалото е печалба и данъци. Печалбата на Лукойл при А96 е точно 68 ст. на литър, а при дизел е 89 ст. на литър. Тази печалба се е увеличила с близо 60% през последните 12 месеца. Причината - не само защото Русия внася много по-евтин суров нефт, но и защото на европейския пазар има недостиг на дизела”, обясни енергийният експерт, според който “Лукойл България” се възползва от ситуацията, защото купува изключително изгодно нефт и го продава на пазарните цени за Европа, с 10% отстъпка. “Тези 10% убиват конкуренцията и възможността вносители на горива да внесат по-евтин конкурентен на “Лукойл” продукт”, каза той и допълни: “Ако се позволи да се изнясят горива от руски произход, това означава, че “Лукойл” ще има преференциално третиране на европейския пазар и ще може да направи дъмпинг на всички останали европейски страни, които вече са забранили вноса на руски петрол и горива”.

Владимиров обясни, че на 6-и декември няма да има износ на горива с руски произход, а цените ще спаднат. Той е категоричен, че българското правителство има ресурса да поеме рафинерията под специален надзор и да изисква тя да купува не руски петрол. “Рафинерията може да работи като българско предприятие. Има достатъчно капацитет да внясяме цялото необходимо количество за българския пазар от Гърция или Румъния”, смята Владимиров. 

Целия разговор гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.

Редактор: