Предприемачът и съосновател на компанията за веган шоколади „Био Бенямин“ разказва за страстта си към шоколада и за създаването на компания, която не вреди на околната среда

4.8 млн. тона е годишното потребление на какао в световен мащаб. Историята на тази древна култура обаче е свързана с престъпления, робски труд и сериозни вреди върху околната среда. Затова и преди повече от 10 години с инвестиция от 100 хил. евро Красимир Бенямин и брат му Мартин основават „Био Бенямин” - компания за био и веган шоколади, които са полезни за здравето и опазват планетата.

„Реално аз превърнах в бизнес това, което обожавам да правя. Просто за мен шоколада е нещо много лично, нещо много страстно, вкусно и това е. И реално аз си казах, искаме да създадем устойчив бизнес, искаме да е свързан с шоколада, защото това е наша страст. И от там нататък сядаш и почваш да учиш, сядаш и почваш да четеш, сядаш и почваш да правиш, да експериментираш, защото Вселената подкрепя действията, не подкрепя мислите. Ако само си си мислиш, мислиш, мислиш „Искам това, искам това някой ден“, то никога няма да стане“, споделя Красимир.

Така Красимир Бенямин започва да търси инвеститори, които да повярват щурата му идея за здравословни шоколади. Събира верен екип и създава няколко невиждани за пазара у нас рецепти. В началото започват само с няколко шоколада, но с времето стават все повече и все повече.

В „Успехът: Forbes по NOVA” Любомила Йорданова, създала компания за борбата с климатичните промени

„По време на COVID имаше един чай, имуностимулиращ чай, на основата на куркума, джинджифил и лимон и ние си казвахме, ОК, това нещо може да го направим на шоколад. И така създадохме този шоколад и той се прие от хората. За нас моделът за успеха беше не да убеждаваме някой да ни купува, а просто да предлагаме хората да ни опитат“, призовава любителят на шоколад.

Компанията търси най-качественото и ароматно какао и работи с малки какаови ферми, които залагат на устойчиво производство.

„Ние така или иначе работим по-директно с фермерите, не чак толкова с голямото, масово, индустриално какао. Това са древни, ароматни, стари сортове. Както можем да вземем например един розов домат, който имаме, който е богат на аромати август месец. Толкова е вкусен, ароматен, така ухае. Същото е и с тези древни сортове какао. И вече имаш масовите сортове. Тях можем да ги сравним с доматите, които имаме сега януари, февруари месец - пак е домат, но на вкус на домат няма нищо общо“, разказва предприемачът.

Днес Красимир може с гордост да каже, че компанията му работи само с био сертифицирани продукти и създава качествени шоколади чрез устойчив бизнес модел, но преди повече от 10 години един пожар за малко не изпепелява мечтата му.

В „Успехът: Forbes по NOVA” Димитър Маринов, постигнал американската и българската мечта

„Имаме вече първите клиенти, машините са ни дошли, още не сме ги застраховали обаче. И в този момент се запалва една от основните ни машини. И всички във фабриката тръгват да бягат, естествено. Аз инстинктивно, случайно бях вътре точно до машината. Просто инстинктивно грабнах един пожарогасител и изгасих. Ако това тогава, случайно ако не бях там, тогава можеше всичко да изгори и целия проект да се провали, именно защото нямаше тази застраховка“, разкрива трудностите, през които преминава Бенямин.

Близо 10 години след този пожар компанията не просто работи с пълна пара и оперира на няколко европейски пазара, а непрекъснато измисля нови рецепти и продава стотици хиляди био и веган шоколади годишно.

„Шоколад човек си го купува на първо място, защото иска нещо сладичко. Тоест, той трябва да бъде вкусен. Искаме да създадем нещо наистина уникално, нещо, което да ни отличава от другите. И така започнахме с проба-грешка, с проба-грешка“, споделя опита си създателят на здравословен шоколад.

И въпреки че Бенямин допуска поредица от грешки по пътя към върха, българският Уили Уонка смята, че зад гърба си няма провали, а по-скоро научени уроци.

„Няма такова нещо като провал. Реално всеки един провал, ако може така да го наречем е стъпало към успеха. Разликата между успелия и неуспелия човек или да кажем по-скоро разликата между професионалиста и аматьора е в това, че професионалистът много, много, много, много, много повече пъти се е провалял. Много, много повече пъти е падал, но след това пак е ставал. И пак е падал, и пак е ставал. И е продължавал, и е продължавал, и е продължавал. Реално това прави разликата. Отново да намериш сили да станеш и да продължиш“, категоричен е той.

Кой е най-ценният съвет, който би дал на себе си преди 10 години?

„Опитни бизнесмени ми казваха, един продукт, особено храна, докато се наложи, си отнема 5 години. Ние бяхме толкова нахъсани, толкова енергични и си казахме - не, не, ние ще го успеем много бързо, година и половина, две и сме готови. И сме стъпили на пазар и правим големите мултимилионни обороти. Да, но не стана точно така и съответно, когато ти си направил бизнес плана по този начин, ти се поставяш под огромен натиск.

Ние първоначално започнахме, създадохме много хаос, да, създадохме добри продукти, без съмнение, но създадохме много хаос и после почнахме да си търсим хората, които да ни помагат да подреждаме този хаос и вече наистина да се създава тази професионална корпоративна структура. Но ако втори път бих правил същото, бих си подсигурил този екип по-рано, на по-ранен етап“, разкрива ключа за изграждането на успешен бизнес модел геният на био шоколада.

Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA

Редактор: Райна Аврамова