Весела Динева – художник-костюми на филма „В сърцето на машината“ и на сериала „Алея на славата“ бе отличена в категорията "Най-добър дизайн на костюми“

Тя грабна отличието в конкуренция с носителя на четири награди "Оскар" – филмът „На западния фронт нищо ново“. В студиото на „Събуди се“ Весела Динева разкри повече за тънкостите на своята професия и разказа интересни истории, свързани с работата й, както по лентата "В сърцето на машината", така и по най-новия сериал на NOVA – „Алея на славата“.

„Много съм щастлива и развълнувана, защото трудът на целия екип е оценен подобаващо. Положили сме много усилия и любов за това. Не ни беше лесно, защото снимахме непосредствено след пандемията. За да избера костюмите за филма, направих много сериозно проучване – с хора, които са работили в този период от време в затворите. Чисто цветово са синхронизирани с декорите. Разчитала съм да вляза и да се потопя в епохата. Но сме направили и промени – вталихме ги, защото самата фигура на милицията, надзирателите и военните униформи са адаптирани към съвременния мъж. Днес мъжете тренират повече и са по-суетни. А униформите от преди 30-40 години не стоят така добре на камера. Наложи се всичко да се разглоби на части и да се събере отново, за да подчертаем по-добре красивата мъжка фигура“, разказва Весела Динева, художник-костюми на „В сърцето на машината“ и „Алея на славата“ и допълва, че преди да започне даден проект винаги изпраща своите референции (снимков материал или скици), които са обсъждани с режисьора и сценариста и криейтив продуцента."

Весела Динева с приз на международния филмов фестивал Septimius Awards

„Винаги се обаждам предварително и разговарям и с актьорите, говорим си за техните виждани и изисквания. Случвало се понякога да има разминавания, но в крайна сметка успявам да ги убедя, когато нещо е по-добро за тях“, разказва Весела Динева.

Различно ли е да правиш костюми за филм и за сериал?

„Работата по филм е малко по-лесна, защото имаш период на подготовка, а след това снимачният процес е в рамките на 30 дни. Докато в сериала нещата се развиват много интензивно и самите персонажи се променят постоянно и е голямо предизвикателство.“

За работата на Весела в сериала „Алея на славата“

„Когато ме поканиха да стана част от екипа, първо исках да прочета няколко епизода, за да видя дали ще си бъдем взаимно полезни. Защото, ако не мога да допринеса с нещо и не го почувствам, няма нужда да поемам този ангажимент. Първо разговарях с продуцента Светлин Нейнски, след това с Боби Захариев, който е сценарист и на „В сърцето на машината“, а когато прочетох първите епизоди, бях убедена, че искам работата.

„В сърцето на машината“ е българската номинация за 95-ите награди "Оскар"

Може ли грешната дреха тотално да промени представата ни за един герой?

Вярвам, че е така. Самата дреха може да „подсили“ персонажа. Затова разговарям с целия екип относно развитието на героя. Идеята ми е да помогна на актьорите да изградят техния образ възможно най-добре и да се чувстват комфортно в дрехите си.

Има ли дрехи, които са забранени?

Бежовият и много светлорозовият цвят в общи линии са забранени, защото са много близо до телесния цвят. Белият цвят е доста силен заради осветлението. Или както казваме на нашия език „гори“. Но всеки оператор има изисквания – има такива, които не харесват жълто и оранжево. Трябва да се комуникира с всеки от екипа.

Ти си и художник. До каква степен това ти помага и в другата ти работа?

Учила съм изобразително изкуство, история на костюма, на архитектурата – и всичко е свързано. Цветовете и начинът, по който ти се изразяваш – чрез картини, чрез дрехи или снимки. Вярвам, че всичко е в едно направление.

"В сърцето на машината" е подкрепен от NOVA като част от дългосрочната стратегия NOVA подкрепя българските филми. 

Редактор: Боряна Димитрова