Ефектът "аквапланинг" може да направи автомобилът ни неуправляем...
Шофирането върху мокър път крие много опасности. Най-сериозната от тях е така нареченият ефект "аквапланинг".
При обилни валежи, както през тази седмица, огромни локви дебнат по пътищата. И когато минем през тях с по-висока скорост е възможно да се получи подпъхване на вода под гумите. От там нататък автомобилът става неуправляем, обясняват автомобилните инструктори.
Дали при такава ситуация сме изгубили напълно контрола върху автомобила или все пак има начин да реагираме? Ето какво съветват специалистите: „Първото и основно нещо - в никакъв случай да не се натискат спирачките рязко." Тоест коригираме плавно колата докато е върху водата, за да продължи да се движи напред. Можем да спрем едва след като свърши мокрия участък? Корекциите трябва да бъдат комбинирани и с бавно отнемане на газта.
Два са основните фактори, които могат да ни помогнат да избегнем ефекта на аквапланинга - съобразената скорост и добрите гуми.
Според тестове, направени от водещи производители, при захабени гуми с грайфер 1.6 мм, който е разрешен от закона в България, само при 5 мм вода на пътя ефектът „аквапланинг" започва при 80 км/ч.
Автомобилните експерти съветват още да използваме нови гуми или такива, които са с 8 мм грайфер, за да могат максимално бързо да изпомпат водата при максимална скорост от порядъка на 120 - 150км/ч. Над тази скорост няма как да се гарантира това.
Когато можем да си позволим да си купим само две нови летни гуми има голямо значение на кои колела ще ги сложим. За предпочитане е да изберем двете задни гуми, тъй като, ако ги сложим отпред и се влезе с голяма скорост в локва или воден праг над 5 мм, тогава задната част на автомобила може да се завърти или да се получи ефект като на лед.
Репортер: Христо Калоферов
Гледайте цялата централна емисия на Новините на Нова на сайта на Nova Play.