Български учени участват в проекта от самото му начало преди 20 години...

Учени от Европейския център за ядрени изследвания обявиха, че има голям шанс да са открили т. нар. в общественото пространство „божествена частица". Експертите от ЦЕРН са засекли нова субатомна частица, която би могла да бъде Хигс бозон – агентът, който се счита, че дава маса на материята след големия взрив преди близо 14 милиарда години.

За категорична оценка дали сме свидетели на значимо научно откритие са необходими още тестове. Все пак вероятност в резултатите на физиците да има грешка е минимална. Самите те я приравниха на шанса да хвърлите ези над 20 пъти подред.

Според популярната теория на британския физик Питър Хигс, има частица, която придава маса на материята и е причина за образуването на звездите и планетите и в крайна сметка за възникването на живота. Прието е, че ако Хигс бозонът не съществува, не би трябвало да има звезди, планети или живот във формата, в които ги познаваме.

Над проекта сега работят повече от 4000 учени от 80 страни по света. В зората на експеримента – преди 20 години – екипът е не повече от 40 души.

Сред основателите са наши учени от Софийския университет и БАН. За Новините на Нова те разказаха какво е чувството след толкова години работа да се докоснеш до подобно откритие.

Доц. д-р Леандър Литов е част от проекта от самото начало. Той е и най-добре запознат с ролята, която са изиграли учените от България.

„Ако говорим за българското участие в тези изследвания, трябва да кажем, че ние се включихме в самото начало. Ние сме в основата на колаборацията СМС, която представи днес резултатите си", каза той.

Доц. д-р Литов работи с около 15 души по подготовката и провеждането на експериментите. Точно на един от тях ръководителят на екипа възложи и задачата да обясни откритието днес.

Подробности вижте във видеото.

Репортер: Марина Цекова