Експерти с критики към съоръженията по пътищата у нас

Критики към съоръженията по пътищата у нас след фатален инцидент на автомагистрала „Хемус”.

В събота срещу неделя тир падна от мост на скоростния път при 9 километър в посока Варна.

Фаталният инцидент е станал в ранните часове на неделя между 1 и 2 часа през нощта. Водачът на камиона е изгубил контрол над превозното средство. Тирът е паднал от моста на магистралата върху жп релсите близо до гара Яна и се е възпламенил. Водачът е загинал на място. Причините за инцидента се изясняват.

Според експертите мантинелите не са издържали и заради това се е стигнало до трагедията.

„Турски тир е. Управляван е от водач с турско гражданство, явно е загубил управление или е заспал”, обясни Диана Русинова от  Европейски център за транспортни политики.

Кадри от въздуха показват, че камионът се движел в аварийната лента, а по пътната настилка е разлята течност. Затова, според Русинова, било възможно техническа неизправност да е довела до трагедията.

Пуснаха движението по ремонтирания участък от „Тракия" към Бургас

„Има почти всички предпоставки да смятаме, че тази наша хипотеза е вярна. Голяма част от еластичната ограда, може би повече от 30 метра, всъщност е влачена от тира преди той да падне в пропастта”, смята Диана Русинова.

По думите й шофьорът на тира е можело да бъде спасен, независимо от причината, довела до загубата на контрол.

Според експерти големият проблем е, че мантинелата, която е трябвало да предотврати произшествието, е произведена през 90-те години на миналия век.

В позиция до NOVA от Пътната агенция обясниха, че към момента на монтирането на мантинелите те са отговаряли на действащите тогава стандарти.

„Навсякъде мантинелата по магистрала „Хемус“ е хваната с един болт, а трябва да бъде хваната с два болта”, обясни Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Специалистите смятат още, че мантинелите в района на 9 километър не биха могли да спрат и по-леки превозни средства.

Камион премина през мантинелите и се подпали на „Хемус” (ВИДЕО)

„Това е много нисък клас мантинела, която дори автомобил не може да задържи”, смята Диана Русинова.

„Те не могат да спрат колело. Тези мантинели са изгнили, тези мантинели са изключително остарели”, заяви Богдан Милчев.

Затова и Русинова, и Милчев зададоха въпрос към органите по пътна безопасност.

„Защо никой не си е направил труда да сложи правилните обезопасителни системи”, попита Русинова.

„Въпросът е защо няма оценка на риска”, попита Милчев.

От АПИ отговориха, че се извършва поетапна подмяна на мантинелите с такива, които отговарят на новите стандарти. 

Към часа на произшествието с турския тир в страната са станали още 27 тежки катастрофи.