Около 3000 км пътна мрежа ще бъде ремонтирана тази година

"Може да се изгради скоростен път от Гюешево до Дупница. Има такива планове, но те са много стари и по тях не е работено. Въпреки желанието ни за интезифициране работата по коридор № 8, до този момент нищо не е направено. Старите планове могат да бъдат актуализирани бързо, това ще се случи до седмица-две. Ще се строи скоростен път от Гюешево до Дупница и оттам ще се хване за "Струма", това каза в "Денят на живо" Гроздан Караджов, вицепремиер, министър на регионалното развитие и благоустройство.

Той добави, че до започването на строежа ще минат поне две години и половина, тъй като предстои отчуждаване, проектиране и ОВОС. 

"АПИ има готовност да ремонтира около 3000 километра пътна мрежа тази година. За тези пътища има данни, че са опасни и трябва максимално бърз ремонт. Ще бъдат обявени обществени поръчки според закона.Те ще бъдат разделени на такива с едногодишни договори за текущ ремонт и поддръжка - премахване на препятствия, камъни, свлачища, поддръжка на мантинели, маркировка. Втората група са за основните ремонти, при които се изискват строителни книжа и проектна готовност за строеж, такива до този момент не са правени, а е използвана шапката "текущ ремонт"", информира вицепремиера.

Той добави, че за тези 3000 километра ремонти, които са два пъти повече отпреди, ще бъдат нужни два милиарда и 800 милиона лева. Отчасти те ще дойдат от държавата, отчасти от увеличения обхват на тол системата

"За 2021 година над 450 милиона приходи има от тол системата, амбицията е за  2022 г. да се повиши над 30%. Моето предложение ще бъде тол системата да обхваща и второкласната пътна мрежа за товарните автомобили. За винетките не предвиждаме увеличение", обяви Гроздан Караджов.

"Направихме преглед на готовността за изграждане на мостовете на Дунав. По мостовете е работено много малко, повече е извършено по втория мост до Русе. Мостовете ще са до Русе, Никопол, Силистра и Свищов", добави той

"Първо ще може да започне с моста до Русе, той е абсолютно цивилен мост и е началото на автомагистралата от Русе до Велико Търново. Държавата ще реализира този проект, финансирането е осигурено, то общо финансиране за три обекта - довършването на АМ "Струма", магистралата Русе - Велико Търново и последния етап от тунела под "Шипка". Общо сумата е около 3 милиарда и 300 милиона, по европейска програма са осигурени 1,1 милиарда, останалото трябва да дойде от други източници.

"2026 година е мандатът за завършване на АМ "Хемус", по нея не е спирано да се работи по време на служебните правителства. Първите три отсечки ще бъдат пуснати в следващите година и половина. 4 и 5 лот едва сега започват с проектна готовност. Техният строеж трябва да бъде узаконен, за което ще се търси решение в парламента. 6, 7 и 9 са изцяло нови трасета, като 7 попада в свлачищен район, поради което ще се наложи и зместване по няколко километра встрани", заяви министър Караджов.

Според него не е било възможно магистралата да се завърши през 2024 година.

За АМ "Струма" Гроздан Караджов каза, че има три варианта - тунел, минаване по източния склон на Пирин и трети, с положителен ОВОС - едното платно по Кресненското дефиле, второто по източния склон, но такова решение още не е взето.

"Най-скъпият вариант е с тунела, но той не е и щадящ за околната среда", смята министъра.

Целия разговор гледайте във видеото.

Всички новини от NOVA NEWS гледайте в канала на телевизията във Vbox7.