Снимка: iStock
Димитър Марковски и Асен Александров коментират темата
Как да спрем насилието сред децата и тийнейджърите коментираха директорът на 51 СУ „Елисавета Багряна” и адвокатът Димитър Марковски в предаването „Челюсти” по NOVA NEWS.
„Учителят не може да бъде цербер, но важно е да има добър контакт със семейството на детето. Той не може да прави директни действия към детето, но може да му направи забележка и да извика родителите на разговор, за да се вземат дисциплинарни мерки вкъщи”, каза Марковски.
Александров посочи, че проблемът със санкцията върху определен ученик е, че законът не позволява на учителите на предприемат действия. Той смята, че „не е лошо учениците да излизат с характеристика”, която да бъде представяна. Директорът подчерта, че „в сравнение с преди 10 години, сега налагаме поне 10 пъти по-малко санкции, тъй като те са безсмислени – родителите не ги приемат, смята се, че училището по принцип е отговорно за възпитанието и нещата, които се случват”. И заяви, че искат да има много ясно разграничаване на права и отговорности. „Ние комуникираме с родителя, но когато той не иска да приеме, че трябва да промени нещо в своето поведение съм възпитанието на детето, резултатите са никакви”, допълни Александров.
Освободиха тийнейджърите, обвинени за нападението над служител в мол
Адвокатът коментира и случите с насилие в търговски центрове. „От юридическа гледна точка задържането на непълнолетно лице, на което е повдигнато обвинение за умишлено престъпление, законодателят е предвидил, че трябва да има изключителност на самото престъпление – то да е опасно и дръзко. Това, което се е случило в мола, не е никак неукоримо и безопасно, но самият характер на тежестта на това обвинение са мотивирали съда да приеме, че това не е изключителен случай, който да наложи най-тежката мярка за неотклонение. Тя се налага не по правило, а по изключение. Това е юридическият аспект на проблема, но той е свързан е и с еманация на безхаберието, довело до тези хулигански и тежки прояви. То е на много нива – институционално, семейството и възпитанието. Има нежелание или незнание на родителите в един момент в какво се е превърнало детето им или осъзнаване на това какво се случва, но напълно се неглижира ситуацията.”
Александров каза, че училищните психолози са малко и ако има много проблемни деца, те не могат да поемат техните случаи. Освен това подчерта, че ако родителят отказва да разговаря с учителите, няма механизъм, по който той да бъде санкциониран или задължен да се яви.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Цветина Петрова