Предприемачът, който успява да промени облика на софтуерната индустрия, разказва за желанието си да подкрепи младите предприемачи у нас в сферите на предприемачеството и на образованието
Първите стъпки на предприемача Светозар Георгиев са в софтуерната индустрия са случайни, въпреки че има афинитет към технологиите още от дете. Реално е завършил ТУЕС, което е едно сериозно училище. Любовта му към компютрите датира от малък, в университета учих „Бизнес и журналистика“. Убеден е, че ще се занимава с финанси, но плановете не винаги са това, което са. Категоричен е, че интересът идва от семейството. След като завършва Американския университет в България обаче, той се насочва към рекламната индустрия, която ще се окаже ключова в успехите му.
„Още когато баща ми донесе първия служебен компютър вкъщи, да видя и да го пробвам, беше ясно, че ще бъде свързан с живота ми след това. Вече не е достатъчно ти да си тесен специалист, а да знаеш широк спектър от умения и то не само технически, а личностни, за да успееш, да си гъвкав и да навигираш света, който ни очаква и днес и утре, тъй като никой не знае какъв ще е той. Не е достатъчно да изгледаш 5 видеа по YT или да минеш един вечерен курс и да кажеш аз съм инженер … има изисквания, които са по-напред от това - това време приключи“, разказва Светозар.
В „Успехът: Forbes по NOVA” музикантите от „Молец“ за искреността като стратегия за успех
Година и половина по-късно двама негови приятели и състуденти го канят да се присъедини към международна компания, в която отново да се занимава с маркетинг, но съвместната им работа прераства в основаване на собствена компания. През 2002 г. „Телерик“ променя облика на софтуерната индустрия в България и позиционира страната ни на световната IT карта.
„Стартирахме компанията, без много идея какво ще правим, но знаехме, че искаме да работим заедно и всъщност това е един от основните уроци, които съм научил през живота, че плановете са интересни, дават някаква инспирация и път напред, но всъщност доста по-важно е човек да се възползва от възможности, които му се появяват по случаен или не толкова случаен път и да ги сграбчи и използва максимално“, връща се към старта на компанията си предприемачът.
В „Успехът: Forbes по NOVA” Стефан Иванов, който прекосява океаните
През 2014 г. софтуерната компания е придобита в рекордната за региона сделка от над 262 млн. долара. След това Светозар се насочва към сфери, през които вярва, че може да допринесе най-много за развитието в България – тези на предприемачеството и образованието. Светозар влага много емоция и енергия във всичко, които прави и признава, че не може да си представи да се занимава с едно-единствено нещо.
„Инвестирам време, умения и средства в развиване на образователни инициативи, тъй като те са фундаментът за градене на нашето общество, нашата общност. Аз поне за себе си черпя най-голяма удовлетвореност, ако мога да играя в днешно време ролята на някакъв вид катализатор, т.е. да помогна да се развие нещо от А-Я. За мен личната мотивация винаги е била по някакъв начин да помогна на други хора. Когато работата ми има ефект дори върху един човек, това ме води напред и ме изкарва от вкъщи всеки ден, защото иначе няма смисъл – дори да си най-умният и най-успешният, ако това е затворено в теб и не се разпростре, това е загуба“, коментира какво е успеха за него.
В „Успехът: Forbes по NOVA” Никола Рахнев, борещ се за една по-зелена България
„Винаги съм носил някакъв предприемачески дух, така че със сигурност щях да се опитам да изградя нещо свое, не толкова, че си мисля, че съм по-добър от всички други, просто тръпката да създаваш, всички предизвикателства и трудности, които ти се случват по пътя и сладостта на победата, когато успееш, колкото и малка да е тя, всъщност много ме привличат“, отговаря на въпроса какво би избрал за себе си, ако може да върне времето назад.
Трудности не липсват. Признава, че най-тежките решения, които е взимал, са свързани с екипа му. Именно хората са и в основата на най-големите успехи.
„Силният екип може да повдигне планини и ако екипът отсъства, твоят шанс да оцелееш за повече от известно време е много малък. Номер 1 работата на всеки изпълнителен директор е да има ключовите хора на ключовите роли“, категоричен е Светозар.
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA
Редактор: Райна Аврамова