Това съобщи вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев

Правителството ще рестартира проекта по изграждане на тунел под Шипка и отвеждащата към него инфраструктура, защото проектът е важен за всички. Това каза вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев в парламента.

Въпрос по темата дойде от парламентарната група на "ДПС-Ново Начало". Оттам попитаха каква е степента на изпълнение на проекта на тунел под връх Шипка и какви действия и срокове има предвидени за подготовката на инфраструктурата от южната страна на Стара планина при Казанлък.  

Проектирането на тунел под връх Шипка може да започне през 2025 г.

"Реалистичният план за тази година е от северна страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела. Същевременно от критична  важност е да текат мероприятия от юг, като за мен на първо място тук е проектиране и изграждане на обхода на Казанлък", отговори вицепремиерът Дончев.     

Той определи като необходимо организирането на срещи между представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, АПИ и всички общини по трасето на Коридор номер 9. Той обърна специално внимание и на необходимостта от извеждане на трафика извън Севлиево, през чиито централни части минава републиканското трасе. 

"Трябва да мислим за всяко населено място на трасето на Коридор номер 9. Срещата е необходима и тя трябва да се проведе", заяви той. 

Припомняме, че през юли миналата година тогавашният регионален министър Виолета Коритарова каза на изслушване в Народното събрание, че дейностите по изработването на техническия проект за тунел под връх Шипка е възможно да започнат през 2025 г. 

АПИ подписа договора за строежа на тунела под "Шипка" (СНИМКИ)

Проектът включва изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км. Този под Шипка ще бъде с дължина от 3,2 км, а останалите четири са по-малки. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 армирани насипа и други инфраструктурни субекти.

Тунелът под Шипка ще е възлова точка при движението в посока север - юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Проектът е включен за финансиране в програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Проектирането му стартира след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, започнала през 2019 г. и преминала през обжалване и санкция на съда.

Редактор: Цветина Петкова
Източник: Делян Петришки, БТА