Как да реагираме зад волана, така че да не застрашим нашия живот и този на другите?

Казват, че през зимата на пътя трябва да очакваме неочакваното. Именно затова екип на NOVA и осемкратният национален рали шампион Димитър Илиев ще ви дадат няколко съвета за безопасно шофиране при зимни условия.

Правило номер 1. Преди да излезем на пътя през зимата, задължително автомобилът ни трябва да е напълно оборудван. Дори да сме презапасени.

По темата

„Да имаме вериги, да имаме лопатка, с която да се откопаем. Не е достатъчно само да изчистим стъклото пред нас, трябва да изчистим и снега, който е върху автомобила, защото може този сняг да изхвърчи и да удари някой”, обяснява Димитър Илиев. „Задължително трябва да си носите ръкавици през зимата и кабели”.

По думите му абсолютно погрешно е да си мислим, че ако караме автомобил 4х4, не е нужно да сменяме гумите със зимни.

Колко е важно да шофираме с подходящи за сезона гуми?

Експеримент 1: Тръгване по наклон. Първо с летни гуми. Само с предно предаване. 

„Не се получава, колата се смъква назад, не става. Гумите се въртят напред, а колата върви назад. Ето това искам да знаете, че не е достатъчно автомобилът да е 4 х4, гумите са много съществени”, обяснява Димитър Илиев.

Слагаме зимни гуми и отново пробваме само на предно предаване.

„Включваме 4х4 и вече успяваме”.

Експеримент 2: Със същия автомобил ще направим спиране на лед със зимни и летни гуми. Движим се с 50 км/ч. При опита с летни гуми спирачният път е 38 метра. А със зимни гуми спираме след 24 метра.

Разликата между спирането с летни и зимни гуми е 14 метра или 15 крачки.

Със същия автомобил ще тестваме условията и извън града. А пътят ни напомня да очакваме неочакваното. 

„Вятърът издухва снега и имаме абсолютно заснежена настилка. Ако това нещо е след завой, а ние си пътуваме по-бързо, ще се окажем доста неподготвени. Всяка скорост над 50 км става опасна”, обяснява рали състезателят. „Този тип завои, така наречените сенчести и усойни места, това са местата, на които може да очакваме черен лед. Това е лед, който не се вижда, той прониква в асфалта и понеже той е черен, не се вижда, изглежда все едно няма проблем, но всъщност проблем има”, обяснява Димитър Илиев.

И ако през топлите месеци дистанцията от автомобила пред нас трябва да е поне 3 секунди, през зимата нещата се променят и дистанцията трябва да е около 4-5 секунди. Ако пред нас има камион, може да стигне до 9 секунди.

След няколко километра вече се намираме в истинска зимна обстановка. 

Експеримент:

„Нарочно съм спрял в място, което е много стръмно, с много сняг, ще включа колата само на предно предаване, защото повечето коли са само с предно предаване ще се опитам да изляза и предполагам, че няма да стане. Ето, боксуваме. Но мога да направя следното нещо, да си направя засилка”, обяснява Димитър Илиев.  

Когато ни се наложи да спрем под наклон на път, който е със сняг и лед често след това тръгването се оказва проблем. 

„Когато сме в такова място и потеглим с много газ изобщо не можем да потеглим. Тъй като вече отдолу сме направили петна лед трябва задължително да излезем от тях, единственият начин е назад. Намирам място, което не е заледено, след което тръгвам на първа и потеглям без изобщо да подавам газ”, обяснява Димитър Илиев.  

И накрая пътищата, които не се почистват, обикновено стават в коловози. Съветът на Димитър Илиев е да не се опитваме да излезем от тях, а просто да оставим колата да се движи по вече отъпканите следи.