Ще забранят ли на старите коли да влизат в големите градове - отговорът в "На твоя страна"
Държавата с нови мерки срещу мръсния въздух. Въвеждат ековинетки с различен цвят, които ще лепим на колите си. Възможно ли е да забранят на старите автомобили да влизат в големите градове?
Съвсем скоро при преглед автомобилите ни ще получават категория – подобно на звездите в хотелите. Но според изгорелите газове. Така наречените „ековинетки”, които ще лепим на стъклата на колите си. Как местните власти ще се справят с изгорелите газове от старите коли? И възможно ли е автомобилите с ниска екооценка да бъдат спирани в големите градове или в центъра?
Ще се превърне ли България в автоморгата на Европа, след като някои от големите западноевропейски страни забранят движението на дизелови автомобили по техните пътища? И ще паднат ли цените им заради очаквания свръх внос?
Измерванията показват, че у нас 60 % от замърсяването на въздуха идва от трафика. Средната възраст на автопарка в България е 20 години. А всяка година се регистрират над 260 000 коли втора ръка, внос от Европа. Регистрацията на екоавтомобили у нас е повече от символична: от КАТ отчитат близо 2500 хибрида и малко над 270 електромобила.
В Париж колите на пътя са средно на 9 години. А битката с по-старите вече е започнала. Стикерите се лепят на предните стъкла и са в 6 цвята. В зависимост от количеството изгорели газове. Видът на винетката се определя от годината на производство и двигателя на автомобила. Така, в зелено са оцветени стикерите за електрическите и хибридни коли, а в сиво – за най-старите и замърсяващи, с право да циркулират из парижките улици.
До два-три месеца подобни ековинетки въвеждат и за автомобилите у нас. Стикерите ще са в три цвята и ще се лепят по време на годишните технически прегледи. А данните за изгорелите газове ще се подават директно в „Автомобилна администрация”.
В битката с мръсния въздух - в Германия кметовете вече могат да забраняват старите дизелови автомобили в центъра на най-замърсените градове. От 15-те милиона коли на дизел, регистрирани там, ще бъдат засегнати над 10 милиона - всички под нормата Евро 6 - пуснати на пазара преди септември 2015 г. Според вносителите у нас новите мерки няма да засегнат много шофьори.
Според търговците на стари коли у нас годишно се продават около 130 000 коли с махнати или неработещи катализатори, което е почти половината от пазара на коли втора ръка. Именно те създавали най-сериозни проблеми за въздуха.
Очакваме Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във facebook: Georgi Georgiev Nova TV.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.