Депутатите приеха на второ четене промени в Закона за пътищата

Окончателно – от юни 2019 г. коланите в автобусите стават задължителни. Това решиха депутатите в петък с приемането на промени в Закона за пътищата. Срокът, в който превозвачите ще трябва да оборудват автобусите, е девет месеца след обнародването на измененията.

Друга спешна мярка е поставянето на видеорегистратори в автобусите в 18-месечен срок. Електронните винетки пък влизат в сила от 1 януари, а тол системата - от 16 август 2019 г.

Текстовете бяха приети със 79 гласа "за" и 20 въздържали се. 

„Галъп” : Българите подкрепят задължителните колани в превозните средства

Въпреки очакванията за единомислие по промените в Закона за движение по пътищата, опозицията отправи остри критики спрямо предложените текстове от ГЕРБ. Според депутата от БСП Георги Свиленски е сбъркана философията на закона.

„В България има шест лаборатории, които правят технически изпитвания. И нито една не може да изпита автобус. Примаме текст, който не 6 месеца, а 60 месеца да му дадете срок на действие, няма как да се случи”, коментира Свиленски.

Според управляващите обаче техническото оборудване на автобусите е напълно възможно.

„Говорихме с фирмите, които имат право да извършват изпитание на автобусите  – според тях не са много автобусите в България, които не са предвидени да са без колани. Срокът е напълно достатъчен”, заяви депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов.

Изискването за обезопасителни колани няма да се прилага за моторни превозни средства при специализиран превоз по маршрути с еднопосочна дължина до 30 км. Изключение ще има за превозването на учениците и децата. То ще се извършва задължително с колани.

„Разстоянието между Мадан и Смолян е 30 км, защо ние в Закона ще дадем възможност да не си слага колана, недомислици, колеги. Няма как за този период 9000 автобуса да бъдат изпитани”, Рамадан Аталай от ДПС.

„Автобусите са 9000, но като махнем всички, които са закупени от Министерството на образованието, немските автобуси, ще останат не повече от 1000, които ще бъдат изпитани”, отговори Станислав Иванов.

Какво се случва, ако не слагаме колани в превозните средства? (ВИДЕО)

В крайна сметка депутатите приеха промените. Определиха и санкции за неспазващите новите правила - 3000 лева за превозвача, чийто автобус не е оборудван с колани и 500 лева за водача. Към момента българското законодателство предвижда санкция от 50 лева за пътник, който не е поставил колан. Глоба ще има и за всеки пътник, който се вози без колан - 50 лева.

От бранша прогнозират, че промените в закона ще наложат и увеличени на цените на автобусните билети. Това ще бъде 5% за по-дългите курсове и 15 на сто – за по-кратките. Тепърва обаче превозвачите ще правят изчисления за това колко точно ще струва оборудването на автобусите с колани и видеорегистратори.

А според изследване на „Галъп” мнозинство от българите подкрепят въвеждането на задължителни колани в автобусите.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни.  За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.