United Group е сред малкото европейски телекоми, които все още притежават почти 100% от своите мобилна и фиксирана мрежи, коментира главният изпълнителен директор на компанията в интервю за „Капитал“

Кой и кога се свърза с United Group за заема за мрежата на "Булсатком"? Това не ви ли прави свързани с оператора?

United Group отпусна заем на г-н Спас Русев за придобиването на "Булсатком". Впоследствие "Булсатком" се съгласи да продаде част от фиксираната си мрежа на "Виваком" на базата на споразумение за обратен лизинг.

Тези транзакции не засягат конкуренцията на пазара на платена телевизия и фиксиран широколентов интернет в страната. "Булсатком" и "Виваком" продължават да се конкурират изключително активно за абонати. Двете компании нямат никакво взаимно влияние върху търговските си стратегии.

В телекомуникационната индустрия е често срещано операторите да използват взаимно инфраструктурата си. Например A1 често използва каналната мрежа на "Виваком", за да разгръща фиксираната си мрежа. Доставчиците на мобилни услуги често използват взаимно кулите си. Регулаторните органи стимулират и окуражават споделянето на инфраструктура.

Българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) разглежда нашите договорености. Оказваме пълно съдействие и не очакваме комисията да установи каквито и да било нарушения.

Колко общо доставчика на телевизия и интернет проучихте в България през последните години, кои купихте и колко нови клиенти добавиха те? Каква сума отделихте за инвестиции и придобивания в сектора след покупката на "Виваком"?

След придобиването на "Виваком" през 2020 г. купихме два доставчика - Net1 в София и N3 в Пловдив. Общият дял на тези оператори е под 2% на пазара на платена телевизия и под 4% на този за широколентов интернет. В България все още има над 200 малки играча за платена тв. Мащабът обаче е от ключово значение в телекомуникационния сектор, за да могат операторите да внедряват нови продукти и технологии. В този смисъл може да се очаква по-нататъшна консолидация на пазара.

На какъв етап е сделката за русенския оператор Networx (включваща и "Онлайн директ")?

Придобиването на Networx от "Виваком" първоначално бе одобрено от КЗК, но след обжалване от страна на наш конкурент съдът отмени решението и върна сделката за преразглеждане от регулатора. Това бе изненадващо, защото върховният съд влезе в противоречие със собствените си заключения във връзка с предишни придобивания, осъществени от "Виваком". В момента делото е върнато в КЗК, но преразглеждането напредва изключително бавно. Оказваме пълно съдействие на регулатора и сме убедени, че КЗК отново ще одобри това придобиване.

Колко потребители на телевизия, интернет и глас имате към края на 2022 г., какви са консолидираните приходи от този бизнес тук? Заедно с бизнеса на "Нова тв" какви са консолидираните приходи и чиста печалба за миналата година?

Приходите ни в България през 2022 г. нараснаха с близо 9% на годишна база, изпреварвайки средните темпове на растеж на пазара. "Виваком" стана лидер на пазара на платена телевизия и интернет, а "Нова тв" е лидер по телевизионна гледаемост.

Какъв е планът за тази и близките три години за България в различните сегменти?

Инвестирахме в България почти 1.8 млрд. евро за придобиване на "Виваком" и "Нова", както и за различни стратегически инициативи за развитието на телекомуникационния и медийния сектор. Планираме през следващите три години да инвестираме още 600 милиона евро, за да развием бизнеса си в България.

Изградихме най-голямата 5G мрежа в България, която даде достъп до високоскоростна връзка на близо 80% от населението. Започнахме изграждането и предлагането на 10GIGA оптична мрежа, при това във възможно най-необходимия за хората момент - по време на пандемията от ковид-19. Към днешна дата 10GIGA оптичната ни мрежа достига до близо половин милион домакинства, а общият брой на домовете, които имат достъп до свързаност от следващо поколение, е над 1.4 млн., като продължаваме с разрастването на мрежата. Преди две години представихме и нашата телевизионна платформа EON. Преди шест месеца предложихме на българските потребители и нови Unlimited планове с включени неограничени минути, мегабайти и SMS-и във всички тарифи и във всички ценови сегменти, което се случва за първи път.

Инвестирахме и в нова сграда на "Нова броудкастинг груп", която е първият самостоятелен комплекс за електронни медии от ново поколение. Тя бе създадена специално за производството на телевизионна и радиопродукция. На площ от почти 17 000 кв.м са разположени свръхмодерни телевизионни и радиостудиа, просторни апаратни, монтажни и нов нюзрум.

Ще продължим да инвестираме в покритие и капацитет на мобилната и оптичната мрежи в България, във висококачествени продукти, базирани на най-новите технологии, като високоскоростния 5G домашен интернет, който лансирахме само преди седмица. Инвестираме и в качествено и разнообразно съдържание с акцент върху видеосъдържание и неограничено ползване, каквато е световната тенденция в потребителското търсене. Ще продължим да следваме световните трендове и да развиваме конвергенция между телеком и медийния бизнес. Ще продължим със стратегията ни по дигитализация.

Имате ли планове за още сделки в региона, или засега привършихте с експанзията?

Компания с нашата история, която реализира над 150 успешни придобивания в различни страни в региона само за 20 години, винаги е отворена към нови възможности да разшири бизнеса си. Само за последните три години United Group се трансформира напълно от регионален бизнес във водещия играч в Югоизточна Европа. Придобихме "Виваком" и "Нова тв" в България, Tele2 и Optima Telekom в Хърватия, Nova и Wind в Гърция, както още 20 малки и средни компании в региона. Продължаваме да се оглеждаме за още възможности да разраснем бизнеса си.

След поемането на контрола над придобитите компании United Group заедно с мениджмънта на локалните компании внимателно изготвя и реализира новите стратегически и инвестиционни планове за всеки бизнес. В България например за по-малко от 3 години инвестирахме почти 1.8 млрд. евро в придобивания и нови инвестиционни проекти, което ни прави един от най-големите инвеститори в страната. В Гърция неотдавна стартирахме изпълнението на мащабен проект за 2 млрд. евро, който ще обхване следващите 5 години и цели да подобри телекомуникационната инфраструктура в страната и да даде тласък на дигиталната ѝ трансформация.

Какви са плановете ви за развитие на бизнеса?

Независимо от бързото темпо, с което се разрастваме на нови пазари през последните години, оставаме силно фокусирани върху изпълнението на новите си стратегии в България, Хърватия и Гърция. Сред ключовите ни инициативи са изграждането на 10GIGA мрежи в тези държави, както и подобряването на качеството и покритието на мобилните мрежи.

Продължаваме да създаваме нови продукти в рамките на United Cloud - собствения иновационен център на United Group. Това е един от най-големите центрове в региона и в момента работи по откриването на офис в България. EON е един от продуктите, разработени от United Cloud, който беше лансиран успешно на всички пазари, където работи UG. Полагаме и сериозни усилия в сферата на информационните технологии с цел да подобрим и да оптимизираме преживяването на потребителите във всяка точка на контакт с нас с помощта на дигитални инструменти и нови технологии.

Съдържанието е един от крайъгълните камъни в нашата стратегия, затова продължаваме да сме силно фокусирани върху локалните продукции и новите форми на съдържание, които се харесват на по-младото поколение. Възнамеряваме също да продължим да експериментираме с нови начини за монетизиране на локално продуцирано съдържание.

Амбицията ни е да сме пазарен лидер по отношение на устойчивостта в телекомуникационната и медийната индустрия за бъдещите поколения. И двата сектора влияят върху климатичните промени, затова си поставихме цел групата да стане въглеродно неутрална до 2040 г. През следващия месец планираме да обявим мащабна инициатива, свързана с устойчиво развитие.

Как планирате да намалите дълговете - чрез рязане на разходи, продажба на активи или мрежа?

Бизнесът ни се утрои за последните 3 години. Увеличихме своя обхват и рентабилност, включително чрез въвеждане на нови продукти и навлизане на нови пазари. В резултат на органичния ни растеж и сливанията и придобиванията приходите на United Group се увеличиха от 742 млн. евро през 2019 г. до над 2.5 млрд. евро през 2022 г. Печалбата ни нарасна от 316 млн. евро през 2019 г. на над 1 млрд. евро.

Дейностите на United Group, свързани със сливания и придобивания, са финансирани основно чрез пазара на облигации, а инвестиционните програми - с вътрешни парични потоци и оборотно финансиране. Фокусирани сме върху поддържането на дълга в рамките на пазарните стандарти и позволените лимити, като същевременно новопридобитите дружества отчитат силни финансови резултати.

При липса на нови придобивания, а оттам и на допълнителен дълг, по естествен път ще намалим дълга чрез подобряване на рентабилността и увеличение на паричните потоци. Освен редуцирането на дълга чрез растеж по модела на големите телекоми в Европа, започнахме и процес на отделяне и монетизация на телекомуникационните си кули. Ние сме сред малкото европейски телекоми, които все още притежават почти 100% от своите мобилна и фиксирана мрежи.

Чрез монетизиране на кулите планираме да намалим дълга на United Group и да ограничим до минимум всички краткосрочни и средносрочни рискове от рефинансиране. Собствеността върху активното оборудване, както и дизайнът и качеството на обслужването ще останат наша собственост и изцяло под наш контрол.

Как ще коментирате понижената перспектива за кредитния ви рейтинг?

Нашият кредитен рейтинг не е понижен. През януари Moody's потвърдиха корпоративния ни рейтинг на ниво B2 и единствено промениха перспективата от стабилна на негативна.

Промяната на перспективата бе предизвикана основно от настоящата икономическа среда. Потвърждението на самия рейтинг бе продиктувано от "солидното оперативно развитие и възможностите за растеж, подобрения мащаб и обхват на операциите през последните няколко години и стратегическото фокусиране върху генериране на парични потоци, ликвидност и намаляване на дълга", както се посочва в съобщението на Moody's.

При нормални пазарни обстоятелства най-скорошните падежи, които предстоят през юни 2024 и през 2025 г., биха могли лесно да се рефинансират на пазарите на облигации. Имайки предвид сегашната пазарна обстановка в резултат на войната в Украйна, ние предприехме по-консервативен подход. Затова и нашето решение да стартираме процес на отделяне и монетизация на телекомуникационните кули по примера на други големи телекомуникационни компании в Европа и в света се оказа добро стратегическо решение.

Докъде стигна планът ви за борсово листване?

В момента това не е на дневен ред.

Каква е настоящата акционерна структура на UnitedGroup?

Мажоритарен собственик на United Group е BC Partners, водещата компания за управление на алтернативни инвестиции, чиято дейност е фокусирана върху частен капитал, кредитиране и недвижимо имущество с установено присъствие в Европа и Северна Америка. В момента BC Partners имат над 124 инвестиции в 18 държави и в 4 сектора на обща пазарна стойност над 161 млрд. евро. Председателят и основател на United Group Драган Шолак заедно с ръководството притежава значителен миноритарен дял. Групата е подкрепена и от Европейската банка за възстановяване и развитие, която е миноритарен акционер в компанията от 2004 г.

Как използвате синергията между медийна компания и телеком в България?

Според мен основните синергии предстоят. Медиите и платената телевизия са сред най-бързо променящите се индустрии в момента. Освен традиционните местни и глобални медийни компании към битката за потребители вече се включиха и всички социални мрежи и D2C OTT играчи като Netflix, Disney и други. Моделите на абонамент и реклама се променят. В тази обстановка да можеш да произвеждаш локално съдържание, да разчиташ на местните рекламодатели и да поддържаш мощен абонаментен бизнес е от ключово значение за бъдещия успех както в медиите, така и в телекомуникациите на местно ниво. Нещо повече, медийните и телеком компаниите заедно са по-силни срещу пиратите и нелегалното разпространение на съдържание, което вреди на всички в системата - автори, артисти, продуценти и доставчици на съдържание.

В момента UG e успял да направи изключително сериозна медийна концентрация - вероятно най-голямата в историята на България. При покупката на "Нова тв" се обмисляше създаването на международен борд, който да гарантира журналистическата свобода. Защо това не се случи?

United Media има независим медиен борд, който е базиран в Люксембург. Бордът вече функционираше, когато придобихме Nova Broadcasting Group в България. Той отговаря за съблюдаването на най-високите медийни стандарти и е натоварен със задачата да следи за безпристрастността и етиката в работата на нашите журналисти. Свободата на словото и независимостта са ценности, които компанията ни проповядва от самото й създаване.

Всички членове на борда са авторитетни представители на емблематични медии като BBC и RTL. Те са напълно независими и не работят в никой от медийните ни активи. Преди две години към борда се присъединиха Питър Хорокс и Ейдриън Уелс. Питър е бивш директор на BBC World Service и е прекарал 33 години от професионалната си кариера в BBC. Ейдриън Уелс е управляващ директор на ENEX - асоциация на 33 радио-телевизионни оператора, която е част от RTL Media Group. Освен това има 27 години опит в медиите като част от BBC News и Sky News.

Бордът разглежда редакторския процес, когато това е необходимо, и движи процедурите, свързани с обществени жалби и сигнали. Горда съм, че от придобиването на Nova бордът не е имал повод да се намеси нито веднъж.

 

Пред nova.bg, Виктория Боклаг коментира, че United Group се развива изключително успешно в България. „Компанията се конкурира много силно и активно, но винаги спазва стриктно законите и регулациите“ – каза Боклаг за nova.bg и допълни, че предоставеният заем на „Булсатком“ не представлява концентрация. „Информирахме надлежно Комисията за защита на конкуренцията преди приключването на каквато и да е сделка с Булсатком, както изисква законът“ – подчерта Боклаг.

Интервюто на Виктория Бокаг за „Капитал“ може да прочетете и тук.

 

Визитка

Виктория Боклаг е главен изпълнителен директор на United Group. Присъединява се към компанията малко след създаването ѝ, след като започва кариерата си във фонд за дялово инвестиране. Заемала е няколко лидерски позиции в групата, включително главен изпълнителен директор на SBB и вицепрезидент, отговарящ за маркетинга и медиите. Назначена е за главен изпълнителен директор през 2018 г. Играе ключова роля за развитието на компанията и издигането ѝ от местен доставчик до най-големия интегриран телеком и медиен бизнес в региона.Боклаг е учила в САЩ и в родната си Украйна. Висшето ѝ образование е в сферата на бизнес администрацията и мениджмънта.