Предстоят избори и плакатите на стари и нови политици ще ни залеят отвсякъде
Датата на изборите вече е ясна – 12-ти май и в щабовете на основните политически сили кипи предизборен труд. Тази пролет, освен плакати на " Depeche Mode", които ще имат концерт на същата дата, ще ни залеят и постери на стари и нови политици. Плакатите са чудесен документ на времето, както се казва, плакатите остават, така че нека да ги видим.
Предстоят избори и освен всичко друго – градската среда ще се напълни с всевъзможни плакати.
Това ни накара да се разровим в архивите и да погледнем какво са ни обещавали в постерите си политиците от началото на прехода.
През 90-те обстановката в страната е несигурна след смяната на политическата система. На изборите през 91-а се явяват над 37 партии и коалиции.
И докато бизнеспартията на Валентин Моллов обяснява, че собствеността е нашата власт и с инициативност можем да изградим страната, БСП предлага на младите хора жилище, работа, образование. В този период левицата се опитва да приласкае младите хора и с постери, в които млада социалистка рисува графит. Също така и с популярните в Щатите пин-ъп момичета. Интересен акцент тук е надписът New!, отразяващ жаждата за западна култура. Да задуха вятърът на промяната обещава и този плакат на социалистическата младеж.
Такава не предлага постерът на „Български бизнес блок”. Партията на Жорж Ганчев обаче обещава богатство, благоденствие и бъдеще – очевидна заигравка с трите „Б” в абревиатурата на партията.
Три години по-късно предизборното обещание на Бизнесблока е леко променено. Партията на Жорж Ганчев вече не предлага богатство, но залага на благоденствие и бъдеще СЕГА.
През 94-а БСП залага на това, че ще спре разрухата, ще ремонтира държавата и ще бъде градивната сила в страната. Веднага обаче се появиха контраплакати, които се заиграват със стрелката от „Градивната сила” и обещават фалит. Всъщност постерът се оказва пророчески.
След още три години, през 97-а, Парламентът е щурмуван след улични протести. По тази причина БСП изразяват чрез плакатите си учудване какво е спечелил обикновеният българин от бунта и предлагат граждански мир след изборите. Освен това левите залагат на лична сигурност, ред и законност (но без Яне Янев). Плакатът им обещава още съживяване на производството и социална защита. Някои експерти обаче определят като гаф надписът „Нашата алтернатива”, защото не става ясно дали БСП я предлагат или това е алтернатива на самата партия, загубила властта след улични протести. Атрактивен е и плакатът на коалицията „Народен съюз”. Чрез ироничното той обещава благоденствие и пълна трапеза. На втори план обаче се чудим точно кой от плодовете представлява идеологията на Демократическата партия. Може би сливите?
През 2001-а най-голям интерес будят плакатите на НДСВ. Те обещават, че с идването на Царя идва Новото време. После то, Време-то, се отдели като партия. Но това е друга тема. Появиха се и плакати със Симеон Сакскобургготски, които заявяваха, че той ще разчита на почтеност във всичко.
Коалиция за България през 2001-а иска да се сбогуваме с омразата. Левите сили обещават и да изгонят братовчедите – една от негативните емблеми на управлението на Костов.
През годините у нас се родиха и още много екзотични постери. Някои от тях разчитат просто на лика на лидера. Други заявяват силни лични качества, които трябва да са достатъчни за избирателя. Някои пък обещават да нямат милост към политици и депутати. От агитационните материали понякога научаваме, че просто трябва да се хванем за зелено. Или да проветрим органите на местната власт. Най-важното обаче е след изборите всички да изчистят плакатите си!