Предприемачът разказва за пътя си от старта и възхода на софтуерната компания Dreamix, до основаването на неправителствената организация Power of BG

Философията да мислиш в перспектива за следващите 10 години в бизнеса следва Тодор Гигилев при създаването на Dreamix през 2006 г. Предприемачът, заедно с негови приятели, стартират компанията в малък офис в Студентски град, защото не са доволни от начина, по който повечето IT фирми по онова време се отнасят към служителите си.

„От самото начало всъщност ние сме заложили на нещо, което се нарича culture first. Или това как на хората, които работят в една компания, да им е толкова хубаво, че да звъннат на своя приятел и да кажат, ей това наистина е най-готиното място. В един момент достигнахме лимитите за България – не намирахме правилните проекти за нас и тогава реших, че е време аз да отида при планината, не тя при мен и заминах за Англия“, разказва предприемачът.

В „Успехът: Forbes по NOVA” Захари Карабашлиев за писането като мечта и професия

През социалната мрежа той успява да си намери работа в банка, където се доказва и бива забелязан от висшия мениджмънт. Виждат на какво е способен и търсят начин да привлекат още хора от България. Това се оказва един от първите им големи международни клиенти. Тогава той осъзнава, че са много добри в работата си, но са слаби в маркетинг и продажби. Затова и решава да инвестира в тази посока. Сравнява се с англичани, германци, швейцарци, американци по продажби и осъзнава, че може за завоюва големите пазари.

Компанията започва да пише софтуер по поръчка, таргетирайки големи клиенти навън, като през последните години бизнесът бележи значителен ръст. През 2023 г. приходите достигат 35 млн. лв, а до момента на придобиването ѝ от американската Synechron през миналата година екипът надхвърля 200 души.

„Ние станахме една от топ 600 най-бързорастящи компании в Европа. Като средно растежът беше по 60% на година. Бизнес моделът и начинът на правене на бизнес се дефинират по време на изграждането на бизнеса. И трябва да направим достатъчно на брой опити, за да стигнем до правилната формула“, категоричен е Тодор Гигилев, който е убеден, че корпоративната култура е това, което помага за бързото развитие на бизнеса. „Когато ние имаме едно добро отношение към нашите близки и служители, то се отразява по цялата верига. Та, културата в една компания започва с отношението към човека.“

В „Успехът: Forbes по NOVA” Елена Маринова за изграждането на успешен бизнес в IT индустрията

Гигилев заема поста на изпълнителен директор до 2022 г., когато решава да се оттегли. А причината дори не я крие – прекомерната умора взима връх.  Урокът, който научава от бизнеса е, че когато се достигне някакъв лимит, трябва да се обърнеш към себе си. Това е естественият начин да придвижиш бизнеса напред.Тодор обаче решава да инвестира опита и знанията си и заедно с приятели основават неправителствената организация Power of BG, която има за цел да създаде общност от успешни предприемачи.

„Не гледахме само успеха на тези хора, а гледахме и ценностите, които те вплитат в своя бизнес. В България е трудно да намериш правилните хора, с които да правиш бизнес. Но след като намериш правилните хора, нещата стават изключително лесно… Това, което аз много искам да виждам в България, е как все повече компании стават международни. Все повече компании привличат международни клиенти и изнасят своя труд или своите продукти в чужбина“, споделя рецептата си за успех Гигилев.

Като част от Power of BG Гигилев създава и The Bridge – ежегодна среща на български предприемачи от чужбина. Така, всяко лято морската ни столица посреща българи, които са се реализирали по целия свят и които показват, че успехите навън са възможни.

„Моята най-голяма мотивация е да виждам все повече успешни хора около мен, защото знам, че на всеки човек, който помогна, той ще помогне на следващия. И по този начин България ще става едно много по-добро място за живот“, разкрива бизнесменът.

Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA

Редактор: Райна Аврамова