БДЖ ще внесе искова молба срещу протестиращите...

Продължава стачката в БДЖ. За втори ден железничари спряха работа от 8 до 16. И днес данните за броя на спрените композиции се разминават. От железниците твърдят, че влаковете, които не са обслужвали пътници са 103 от 130, които е трябвало да пътуват по разписание, а според синдикатите става въпрос за 116 спрени композиции.


Още в 16 часа след привършване на стачните действия трафикът на Централна гара – София вече е възстановен.


Протестът на Централна гара - София започна със спирането на 3 влака и искане за незабавни преговори между стачните комитети и БДЖ.


Стачкуващите на гара Пловдив се опитаха да спрат три влака, които потеглиха след 8 часа. Единият от тях бе международният от Истанбул за Белград с осем пътници. Инструктор твърди, че на работното му място началникът му неправомерно е изпратил друг служител. \"Мотивът е, че ще бъда съкратен. Моето семейство единствено разчита на моята заплата. Имам четиричленно семейство, имам двама синове, които са ученици в момента\", разказа Марин Льотев. В същото време автогарите се оказаха препълнени и дори пуснаха двуетажни автобуси, за да извозват пътниците.


Въпреки стачката и днес първите влакове от гара Варна след 8 тръгнаха по разписание. Заради стачката нощният влак от София пристигна с голямо закъснение, а пътниците до сутринта не знаели дали и кога ще са във Варна.


На перона на Централна гара в Бургас днес нямаше нито струпани хора, нито знамена и плакати. Въпреки това стачкуващи има.


Във втория ден на стачката на гара Горна Оряховица протестираха около 50 души. И днес в района на гарата ще спрат 25 влака.


На много места в страната напрежението взе превес. В Стара Загора началникът на гарата беше приет по спешност в болница, заради хипертонична криза.


Загубите според изчисления на БДЖ от първия ден на протеста са 16 хиляди лева от пътнически превози. 105 хиляди лева пък са пропуснатите ползи на железниците от спрените товарни влакове.


В същото време от железниците започват съдебно дело срещу стачкуващите. Те ще търсят имуществена и дисциплинарна отговорност от протестиращите. Компанията ще търси по съдебен ред и сумите на загубите и пропуснатите ползи от протеста. Документът ще бъде изготвен днес и ще бъде внесен в съда в понеделник, обещаха от ръководството на БДЖ.


Исковата молба, която ще внесе в съда БДЖ ще бъде лично срещу протестиращите. Мотивите са, че стачката е незаконна.


\"Закона за уреждане на колективните трудови спорове чл.16 точка 2 гласи, че не се допуска стачка по въпроси, по които има споразумение\", заяви изпълнителният директор на БДЖ – Йордан Недев.


Такова споразумение синдикатите и БДЖ подписаха през март тази година. По две от точките от документа има забавяне, признаха от ръководството на компанията. Това според закона, обаче не давало право за нова стачка. Сега синдикатите можели да оспорват нарушените срокове на договореностите в съда. Вместо това от КНСБ и КТ \"Подкрепа\", като контрамярка предизвикаха прокурорска проверка за т.нар. незаконен \"локаут\", тоест замяна на стачкуващи работници с техни колеги, които не са на смяна.


Прогнозите на изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев за печалба от стачката не се реализираха. \"Хората не стачкуват. Съответно ние трябва да им плащаме заплати. 5.5% от служителите в БДЖ вчера са обявили, че стачкуват. А, моите разчети бяха за много повече\", поясни Недев.


Според него, имало и такива, които не са обявили, че стачкуват, но пак не са работили. На тях компанията ще наложи дисциплинарно наказание за самоотлъчка.


Розен Зарков – представител на КТ \"Подкрепа\", заяви за Нова телевизия, че не се учудва от намерението на БДЖ да заведе иск срещу протестиращите, особено след толкова голям натиск и заплахи за уволнение. Той определи това като \"пореден опит да се сплашат хората\".


Какви са намеренията на стачниците, какво ще се случва през следващата седмица и как транспортният министър коментира случващото се -  вижте във видеото.