Петър Диков в специално интервю за NovaNews.bg

Много проекти, амбициозни програми, свързани с бъдещия планов период 2014-2020 година на Европейския съюз, обеща в специално интервю за NovaNews.bg главният архитект на София Петър Диков. Той коментира наболели проблеми и въпроси в столицата като паметника при НДК, реконструкцията на „Женския пазар”, евентуалното спиране на автобус 94

 

Г-н Диков, какво предвиждат проектите за реконструкция на площад „Света Неделя”?
Петър Диков:
Проектите за реконструкцията на площад „Света Неделя” са все още на ниво предварителни идеи. Всички те обаче предвиждат разкриване и показване на археологията. Това е естествено, защото под „Света Неделя” е най-ценната очаквана археология в София. Там се очаква да се разкрие една голяма публична сграда. Археолозите водят спорове дали е преториумът, дали е дворецът на Константин. Там има значими археологични находки. Второто предложение е за промяна в транспортната схема. Различните екипи предлагат различни решения – от едната крайност да се спре цялото движение, включително и по „Тодор Александров”. Това обаче едва ли би могло да стане, тъй като е много важна комуникация за центъра на София. Другата крайност е почти да не се пипа сегашното състояние, което също не е добро решение, защото сега площад „Света Неделя” е натоварен с прекалено много движение. Няма логика на един централен площад, на една столица с повече от 1,5 млн. жители, централният площад да бъде паркинг. 

 

Едно от предложенията е движението да бъде ограничено. Ще се движи ли трамвай или ще бъде премахнат?

Петър Диков: Това е един от въпросите, които ни предстои да решим. Аз харесвам трамвая в центъра на София. Той е направен в началото на миналия век и е направен мъдро от нашите предшественици. Окончателното решение ще бъде взето от Столичния общински съвет.

 

Общинските съветници приеха предложението Ви да бъде изградено ново гробище в кв. "Филиповци" в столичния район "Люлин". Кога трябва да е готово то? Каква е стойността на проекта?

Петър Диков: Темата с гробището и с местоположението му е много деликатна. То няма да бъде нито във „Филиповци”, нито в „Люлин”, не бива да притесняваме хората. То е извън територията на града, след Околовръстния път. На практика това е земеделска земя. Но пък е достатъчно близо до градските територии, за да може хората да имат удобен достъп. Ще бъде направен и достъп с градски транспорт. Тепърва почваме плана, така че не мога да ви отговоря нито кога ще стане, нито колко ще струва. Трябва да стане максимално бързо, защото проблемът е с гробищните места в София е много сериозен. Моето желание е да се случи в рамките на година и половина - две. Това зависи от парите, а те ще за ясни, след като направим проекта. 

 

Кога ще започне цялостната реконструкция на Женския пазар?
Петър Диков: 
Надявам се да започне в рамките на месец и половина. Имаме изцяло готова документация. Имаме избран изпълнител, чакаме процедурата по обжалването на търга на избор на изпълнител и ако няма жалби, ще влезе в сила решението на комисията. 

Има една процедура, която малко ще ни забави – това е съгласието на Общинския съвет за ползване на кредит по програмата JESSICA от общинска фирма „Пазари Възраждане”. 

Надявам се всичко това да се случи в следващия месец и половина, за да може реално да стартираме реконструкцията.

Сроковете за изпълнението на този проект, които са дадени от фирмите, са ремонтът да приключи за 4-5 месеца. Ако реконструкцията се започне в началото на юли, ремонтът трябва да завърши в края на годината.

 

Каква ще е съдбата на паметника пред НДК?
Петър Диков: 
Направихме допитване до хората. Преобладаващата част от хората, а участваха повече от 2 500 човека, са на мнение, че той трябва да се премахне. 

Аз многократно съм споделял, че съм за обновяване на сегашния паметник. Но ние сме тук, за да изпълняваме волята на гражданите. 

Финалното решение ще бъде взето след провеждането на конкурс между скулптори, архитекти и дизайнери, за предложение какво да има на мястото на паметника. Може да има и предложения за реновирането му. Решение ще има до края на годината.

 

Ремонтът на бул. „Витоша”, между ул. "Неофит Рилски" и ул. "Солунска", трябваше вече да е приключил. Ще има ли санкции за строителя? Кога отсечката ще е готова окончателно и софиянци ще могат да се разхождат?
Петър Диков:
Исках още в средата на май бул. „Витоша” да е готов. За съжаление, строителите се забавиха. Дали ще има санкции - трябва да отговори зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. 

 

Проектът за бъдещо трамвайно трасе от Семинарията до Студентски град и спирането на автобус 94 предизвика недоволството на хората. Това окончателният вариант на проекта ли е и има ли възможност линията да се запази?

Петър Диков: Не знам кой заблуждава хората, че автобус 94 ще бъде спрян. Независимо от това дали ще се изгради това трамвайно трасе, или не линия 94 няма да се спира. Причината е, че той обслужва централната част на Студентския град и свързването й с центъра на София. 

Трамвайното трасе ще минава по бул. „Драган Цанков” до студентските блокове в края на градчето и няма да навлиза в него. Затова не може да се смята, че той ще измести или спре автобус 94.

Що се отнася до изграждането на самото трамвайно трасе, тепърва ще имаме разговори с гражданите, тъй като има недобро обяснение на проекта. Това създаде негативно отношение към него, а то не е основателно. 

 

Има ли интерес към отдаването на концесия на обществените тоалетни в София?
Петър Диков: 
Интерес със сигурност ще има. Аз съм чувал, че един от най-богатите хора в Истанбул бил концесионерът на градските тоалетни в града. 

Това е една услуга, която Столичната община трябва да осигури на гражданите. Това няма как да стане по друг начин, освен на концесия, тъй като Общината няма средства да се справи с този въпрос. Бави ни изготвянето на самите документи. Надявам се, че в скоро време ще успеем да стартираме. 

 

Какво стана с процедурата за концесия на Западния парк? Ще има ли втора процедура и кога?
Петър Диков:
 Ще има втора процедура. Първата се провали, защото се яви само един кандидат. Това е обект, които би трябвало да създаде интерес у бизнеса, и паркът трябва да се оправи. Той е в много лошо състояние. Ако не стане, ще трябва да запретнем ръкави и да оправим парка с общински средства.

 

Какви нови проекти предстои да бъдат възложени в София?
Петър Диков:
 Имаме много проекти, амбициозни програми, свързани с бъдещия планов период 2014-2020 година на Европейския съюз и европейските фондове. 
Разработваме и интегриран план за градско възстановяване и развитие, в който включваме проекти, които да се финансират от европейските фондове. Предстоят още хубави неща да се случат в София.

 

Автор: Виолета Иванова