Ние сме институция, която не се поддава на натиск, допълни гл. изп. директор на Нова Броудкастинг Груп

- Г-н Щосел, тези дни бяха обявени финансовите резултати на MTG - компанията собственик на Нова броудкастинг груп. Доволни ли сте от тях? И в крайна сметка - трудно ли е за чуждите инвеститори да работят тук?

- Резултатите са много добри и за MTG, и за Нова. За последното полугодие Нова отбеляза ръст на приходите си от общо 26% спрямо същия период на 2013 г. Всъщност вече повече от година на всеки 3 месеца отбелязваме ръст на приходите от 25-26%, затова съм много щастлив (усмихва се). Надявам се тази тенденция да се запази.
Както виждате, ние, като част от MTG, продължаваме да инвестираме в България и се чувстваме комфортно тук. Преди година купихме "Нетинфо". Преди няколко дни голяма компания като "Нилсен" (международна компания за маркетинг и медия проучвания, която купи 51% от агенцията за рейтинги "Медиарисърч" - б.р.) също дойде в България, което показва, че чуждестранните инвеститори продължават да инвестират в страната. Смятам, че всичко зависи от мениджмънта.

 

- Вие живеете в България повече от 10 години, като 2 от тях сте начело на Нова Броудкастинг Груп. Кои са основните проблеми на медийното поле у нас - има много ТВ канали, има политически натиск или виждате и други неща?

- Броят на каналите не е проблем, те са много в почти всички страни. Пазарът е малък, но в последните 12 месеца има знаци, че се стабилизира. Аз съм оптимист и смятам, че през 2015-16 г. медиите ще имат по-големи приходи от реклама. Що се отнася до политическия натиск - ние сме институция, която не се поддава на натиск. Винаги се опитваме да показваме всички гледни точки в един спор. Ние правим ежедневен мониторинг на новините, за да уверим, че има баланс. MTG също правят регулярен мониторинг. Ние показваме на зрителите фактите, те решават на кого да повярват. Това е отговорна задача, но аз вярвам в нашия успех.

 

- И все пак - какво мислите за икономическата и политическата криза у нас?

- Бил съм инвестиционен банкер в Лондон 20 години и познавам този сектор много добре. Изненадан съм от начина, по който се управляват нещата, защото България не е първата страна с банкова криза - такава имаше в Кипър, в Гърция... В същото време има МВФ, Европейска централна банка - там има опитни експерти, които могат да бъдат потърсени за съвет. Има добри практики за справяне с подобни проблеми, които могат да бъдат приложени в България.
Важно е да се реагира правилно, защото в България има голям потенциал за развитие за следващите 5 години. Изненадан съм и от дебата за размера на депозитите, които трябва да се гарантират от държавата. 100 000 евро е огромна сума - това се равнява приблизително на спестяванията на минимална работна заплата в продължение на 40 г. Ако се опитате да приложите тази логика във Франция например, тази сума би трябвало да бъде 600 000 евро. Както казах, аз съм оптимист и вярвам, че сега е времето да се направят правилните неща, за да стане България по-атрактивна за чуждите инвеститори.

 

- Защо не правите български сериали? 

- Ние направихме първия български сериал "Забранена любов, след това и "Отплата" и "Етажна собственост", който е много успешен. Това е въпрос на бизнес стратегия. Не искаме да правим сериали просто за да снимаме нещо.

 

- От октомври Нова ТВ и 16 канала ще работят с новата агенция за рейтинги - "Медиарисърч". Това как ще се отрази на пазара? 

- Както споменах, тези дни стана ясно че "Нилсен" е купила 51% от "Медиарисърч" и това слага точка на дискусията. Смятам, че всяка голяма рекламна агенция или телевизия би могла да направи същия избор и много бързо и без колебание да избере да работи с най-известната в света компания за измерване на аудиторията. Тази инвестиция на "Нилсен" е много добра новина за бъдещото развитие на пазара, защото установява 100% доверие в данните.
"Нилсен" очевидно са преминали през due diligence и цялостни проверки и анализи на системата, преди да вземат решение да стъпят тук.

 

Цялото интервю на Соня Спасова от в. "Труд" с Дидие Щосел четете ТУК.