Решението подлежи на обжалване

Германски съд заповяда на Кьолн и Бон да се присъединят към известен брой градове, забранили по-старите дизелови двигатели по улиците си, за да се борят със замърсяването на въздуха, докато правителството се бори да постигне споразумение с автомобилните производители да направят продукцията си „по-чиста“.

Административният съд в Кьолн реши, че от април 2019 г. Кьолн трябва да забрани колите с най-замърсяващи дизелови двигатели да минават през центъра и по други улици, за да се справи градът с опасно високи нива на емисии на азотен диоксид (NO2). В по-малкия град Бон ограниченията ще се прилагат за две улици.

Решението, което може да се обжалва, е поредната победа на германската екологична група DUH, която стартира множество съдебни дела, за да принуди местните власти да подобрят качеството на въздуха.

Може ли да забранят дизеловите коли у нас?

Главни градски зони, включително в Щутгарт, Франкфурт и столицата Берлин, вече попаднаха под действието на правни решения за намаляване на емисиите, докато Хамбург реши сам да изгони най-лошите замърсители от някои зони.

Изправено пред засилен публичен гняв, правителството на канцлера Ангела Меркел се опитва да парира непопулярните забрани за шофиране, които обещават не само да предизвикат криза в транспорта, но и да повлияят негативно върху стойността при препродажбата на дизеловите коли.

Дизеловите двигатели са подложени на интензивен контрол, след като Volkswagen призна, че през 2015 г. е инсталирал софтуер за измама в милиони автомобили, което устройство проверява отделяните емисии.

Ще ограничат ли вноса на коли втора ръка заради екоизисквания?

Измамата прави автомобилите далеч по-малко замърсяващи в лабораториите, отколкото са на пътя, и подозрения за подобни трикове са се разпрострели и върху други автомобилни производители.

Но могъщите гиганти на страната са упорити в отказа си да подпишат сметката за почистване на дизелови двигатели, за да ги приведат в съответствие със законите на ЕС.

Правителството иска автопроизводители като Daimler, VW и BMW да плащат за хардуерни поправки, за да модернизират старите дизелови двигатели с по-ефективни системи за третиране на отработените газове.

Но производителите на автомобили досега реагираха предимно чрез предлагането на софтуерни подобрения за по-нови дизелови двигатели и бонуси при търговията.

Меркел също подкрепя предложения закон, който освобождава градовете от забрана на дизеловите коли, когато са регистрирани само "незначителни" нарушения на законовите ограничения при отработените газове.

Общо 65 германски града регистрират миналата година нива на NO2, които надхвърлят европейските норми от 40 микрограма на кубичен метър въздух.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.