До споразумението се стигна въпреки съпротивата на осем страни

След 14 часа преговори Съветът на Европейския съюз постигна компромис за реформата в международните товарни превози, станала известна като "Плана Макрон". До споразумението се стигна, въпреки съпротивата на осем страни, включително и България.

Обезпокоени от конкуренцията на фирми от държави, където разходите са по-ниски, няколко страни като Франция и Германия успяха да издействат прилагане на статута на командирован работник в международните превози. 

Това означава, че водачите трябва да имат седмична почивка извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където се намират фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици.

Генералният адвокат на Съда на ЕС: Великобритания може едностранно да се откаже от Brexit 

Срещу общия подход, заложен в Пакета за мобилност I, гласуваха България, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Хърватска и Малта. Беше постигнато съгласие превозните средства да не се връщат у дома, което бе една от т.нар. червени линии за държавата ни, съобщават от пресцентъра на българското министерство на транспорта.

В правилата се запазва пълната забрана за редовна седмична почивка на борда на превозното средство, както и се позволява ползването на две намалени седмични почивки. Връщането на водача в страната, където се намира фирмата, се предвижда да бъде на всеки 4 седмици.

Камионите ще трябва да бъдат преоборудвани с ново поколение интелигентен тахограф. За ново произведените срокът е 2022 г., а за всички останали – краят на 2024 г.

България, Полша, Литва, Унгария и Малта разпространиха декларация във връзка с изразения негативен вот. За блокиращо малцинство в преговорния процес беше необходима подкрепата от още 4 държави, като например Чехия, Словакия, Естония, Финландия.

Предстои Европейският парламент (ЕП) да излезе с позиция по Пакета за мобилност I, след което ще започнат т.нар. триалози между ЕП и ЕС. В рамките на преговорния процес с ЕП, е възможно да бъдат постигнати различни условия.

Постигнатите договорености в Съвета не са финалните текстове, преговорният процес продължава като основните разпоредби при запазени преходни срокове от общия подход ще се прилагат след 30 юли 2020 г.

Ще продължим съвместно с българските евродепутати да отстояваме националния интерес и ще ползваме всички преговорни етапи за постигане на по-справедливи правила за сектора.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.