Самолетът се намира на най-североизточната точка на България

От края на миналия век в Силистра няма работеща аерогара. Откритото през 1970 година летище спира да функционира. До самия бряг на река Дунав обаче, продължава да лежи огромен пътнически самолет. Машината пази частица от времената, когато гражданската авиация у нас е разчитала на руските самолети “Туполев”. В града мястото е познато като "Самолета" и дори жилищният квартал носи това име. Пенсионираната бяла птица лежи между самите блокове на най-североизточната точка в България - точно там, където се събират речната и сухоземната граница между България и Румъния.

СНИМКИ ВИЖТЕ ТУК

За Димитър Караджов от сдружение "Дуросторум-Дръстър-Силистра" машината "ТУ-134" е специална. Както много други силистренци, именно тук той за първи път сяда пред компютър. Дълго време старият самолет се е използвал като компютърна зала, оборудвана преди години с първите компютри "Правец". "Тогава не сме имали компютри по домовете. Беше доста атрактивно да дойдеш тук. Като дете си спомням тази зала и сме играли тук", спомня си Димитър.

Макар и позахабен през годините, интериорът е сравнително добре запазен. Седалките, прозорците, пердетата и другите детайли все още придават на пътническия салон  автентичен вид. А в пилотския кокпит могат да се видят всички уреди за навигация и управление. "Дори на мен, като възрастен човек, ми е интересно. Ето - кормилата на самолета все още се движат", споделя Димитър Караджов, седейки в пилотскта седалка.

Последният представител на така наречените “класически” пътнически самолети “Ту-134” от флота на бившия национален авиопревозвач “Балкан” няма да лети повече. Машината обаче ще живее нов живот. В партньорство с общината и местния бизнес, сдружението "Дуросторум-Дръстер-Силистра" се е заело да превърне фюзелажа на самолета в мултифункционална зала за събития - място за открити уроци, артработилници, презентации в нетрадиционна среда. 

А най-атрактивната част - кокпитът - ще се запази така, както го е оставил последният пилот. Кабината ще оживее в буквалния смисъл, тъй като по план ще се инсталира система, от която ще звучат разговори на пилотите с контролните кули на РВД. Димитър Караджов допълва: "Една от смелите ни мечти е да реновираме пилотската кабина чрез технологиите на 3D-принтирането. Ще възстановим всички липсващи бутони и елементи на управлението".

В началото на 2021 година възстановяването на емблематичния за Силистра самолет "ТУ-134" е на финалната права. След като през годините машината и паркът около нея са били почистени, предстои вътрешна реставрация. За целта помагат експерти от авиомузея в Бургас. Ще се реновират част от оригиналните седалки. В другата част на самолета ще има разглобяеми маси, пуфове, барбарони за различен тип събития. Ще се сменят пердетата, осветлението, ще се добави и климатична инсталация.

"Надяваме се с тези допълнителни неща извън самолета, оборудването в него, интересът да е още по-голям. Така че да стане по-интригуващо място за посещение", коментира кметът на общината доктор Юлиян Найденов. Меги Илиева от Центъра за музика и изкуства "Мегатон" добавя: "Около самолета има много атмосфера. Всички публикации, които сме правили, винаги са получавали много отзиви и желание на хора от страната да дойдат тук. Има и такива от чужбина, които искат да посетят самолета".

Дълъг е 37 м, висок 9 м с размах на крилото 30 метра. Носещ цветовете и част от историята на бившия българския национален авиопревозвач “Балкан”. Ако всичко върви по план, един от последните запазени самолети “ТУ-134” ще е готов за излитане в средата на тази година.