Приключи разследването по авиоинцидента

Приключи разследването на Служба „Военна полиция“ по авиоинцидента със самолет МиГ-29 край Шабла, при който загина пилотът Валентин Терзиев, съобщават от Министерството на отбраната. 

Публикуваха кадри от полети на подполковник Терзиев (ВИДЕО)

Пилотска грешка плюс неправилна оценка на риска от наземното управление са довели до катастрофата на МиГ-29. Това сочи докладът на разследващото звено на „Военна полиция”. При инцидента с изтребителя  в Черно море на 9 юни загина летецът майор Валентин Терзиев.  Раследването е разгледало три хипотези за катастрофата, но се е спряло само на една от тях.

Докладът на служба „Военна полиция“ беше публикуван повече от месец след авиокатастрофата край Шабла. Разследващите са посочили три възможни версии. Една от тях допускат за най-вероятна. Тя е свързана със загуба на пространствена ориентация на пилота, вследствие на което самолетът пада във водата.

 От „Военна полиция” отчитат сложността на полета над море в нощни условия. Посочено е, че в такава ситуация липсват визуални ориентири за пилота. Според разследващите често в подобни случаи стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че макар и за кратко, той спира да следи параметрите на полета. 

Разследващите открояват една от общо три хипотези като най-вероятна причина за инцидента. Според тях майор Валентин Терзиев е загубил ориентация заради сложната ситуация, в която се намирал, летейки над море, през нощта и без видими ориентири. Съпругата на пилота обаче не е съгласна с изводите от разследването.

Какво е показал тестът на МиГ-29 преди полета

„Причината е комплексна и последната причина е в пилота. В стремежа си да си следи целта, най-вероятно не е знаел къде се намира. Затова си има ръководител полети и ръководител стрелби”, заяви  Димитрина Попова. Тя настоява още експертите да стигнат до пълната истината за инцидента. И добави, че има своя версия за фаталния полет.

„Последната стойност, която е описана в доклада, е 1400 метра. Той със сигурност е бил по-надолу. Това се четири секунди до водата ”, обясни тя.

Бившият военен министър Красимир Каракачанов определи доклада на служба военна полиция като обективен.

„Моите предположения бяха точно тези, които са описани в доклада. Първо, че явно мишената е падала с по-голяма скорост от предвиденото и това е принудило пилота да намали височината, от която атакува мишената и дава изстрел“, посочи той.

Според Каракачанов по време на учения през нощта не винаги опитът на един пилот е решаващ за благополучието на мисията.

 

 

„Всичко се слива – море, небе, ти нямаш външни ориентири, по които да се ориентираш. Тоест, наблюдавайки извън кабината, единственото, по което можеш да се ориентираш, са уредите”, казва бившият военен министър.

Бившият военен пилот Величко Дерузов е на мнение, че основна роля за трагедията е изиграло и друго:

„Неправилните действия от ръководството на учението и ръководството на полетите по насочването и пускането на мишената“. Дерузов обясни и кой е най-явният проблем в полета на майор Терзиев.

„Над морето звездите се отразяват и долу в морето. Там няма пространствена ориентировка, нито хоризонт, за да може той да се ориентира“, каза още той.

Записът от черната кутия на полета се очаква да бъде снет в лаборатория в Русия до месец.

Ето и пълния текст на доклада: