МОСВ спря и операцията по разтоварването на плавателния съд

  • Анкета Според вас адекватна ли е реакцията на институциите по време на кризата със заседналия кораб „Вера Су"?

Първият опит за изтегляне на заседналия кораб край Камен бряг завърши с провал. Големите вълни засега не позволяват да се опита втори път. Последва вълна от критики към „Морска администрация”.

Операцията по извеждането на кораба започна в обедните часове.  До "Вера Су" се приближиха 3 влекача, които първо изтеглиха крана, а след това направиха опит да изтеглят и кораба. Едно от въжетата обаче се скъса и опитът се провали. След това влекачите напуснаха мястото на морската авария.

С напредването на деня метеорологичната обстановка в района се усложни. Вятърът се усили, а с него и вълнението. Това наложи операцията да бъде прекратена. Малко по-късно на място пристигна и министърът на транспорта - Христо Алексиев, който разкритикува работата на „Морска администрация".

„Тя е дала прекалено много време на корабособственика - една седмица да се състави план и още един месец да изведе кораба. Това за мен е безумно. Затова прекратих всички действия и мобилизирахме наличните ресурси. Държавата, години назад, не е посочила как да се процедира в такива ситуации. Сега ние, като екшън герои, трябва да решаваме", коментира Алексиев. 

Транспортният министър за заседналия кораб: Ще проверя кой по веригата е спал

Той посочи, че ще се ангажира лично със случая. Свързал се е със свой познат, холандец, който въпреки че е в отпуск, ще се заеме с казуса. Фирмата му се занимава със спасяване на кораби.

„Ще проверя кой по веригата е спал и кой не си е свършил работата. Ще бъда напълно безкомпромисен към всички", закани се министърът.

А на този фон опасенията от екологична катастрофа остават. През изминалата нощ бяха разтоварени около 200 тона от тях, за да може плавателният съд да олекне, но значителна част от товара попадна в морето.

Реакцията на екоминистерството не закъсня и ресорният министър издаде заповед за принудително прекратяване на разтоварването на кораба тъй като то не съответства с изготвения от отговорните институции план. А от „Морска администрация” отговориха следното:

„Корабът е много здраво седнал върху скалите. Направихме опит да го дръпнем с това облекчаване, което успяхме да извършим вчера. За съжаление първият опит е неуспешен и второто облекчаването ще трябва да бъде по-голямо. Нямаме технически средства, с които да извършим това облекчаване. Плаващият кран е много голям, с голяма ветрилна площ, и вятърът го духа и сваля в скалите. Намерили сме коридор, който е около 30 метра широк, успоредно на борда на кораба. Това е единственото място, от което може да се влезе до него. Кранът е 22 метра, няма какво да го задържи. Трябва да намерим други баржи, с които да продължим да сваляме товар, за да олекотим кораба", каза изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" кап. Живко Петров.

И поясни, че товарът, който изтича, не е толкова отровен. Според направените разчети вероятно ще трябва да се свалят още 600 кубика.

„Имаме готовност да евакуираме частично или цялостно екипажа със спасителна лодка. Никой от нас не познава така добре кораба, както тях и затова са ни нужни”, каза още  още Петров.

Заседналият край Камен бряг кораб е замърсил морската вода

Темата със заседналия кораб стигна и до Европарламента:

 „През последните няколко дни тече операция, която за съжаление се води изключително некомпетентно към момента от служебното правителство. Отговорните институции, ръководени директно от президента, не се справят, което буди тревога у всички  нас”, заяви евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков.

 

Критики към действията на властите отправиха и социалистите. Според тях служебното правителство и "Морска администрация" действали неадекватно. А това правело риска от екокатастрофа все по-реален.