Петролът от Черноморския регион осигурява възможност за ритмични доставки, заяви той

"Рафинерията ("Лукойл") трябва да продължи да работи. Без рафинерия в страната в какъвто и да е срок няма да се справим в близките години единствено и само с внос на готови продукти. В този смисъл трябва да има сигурност – какво ще се направи рафинерията да премине от един към друг тип петрол. В бизнеса с горива и петролни продукти не е само „Лукойл”, има още множество компании в страната, които не могат да се пренастроят за 24 часа. Трябва да се пренастроим, за да избегнем колапс. Това заяви Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация в предаването „Денят на живо” по NOVA NEWS. 

Предложението за отпадане на дерогацията скара ДПС и ПП, поискаха се две оставки на министри

Според него най-лошият вариант е рафинерията да спре – „тогава няма да си говорим за цени на горивата, ще се надяваме да ги има”, обясни той. „Откъде ще получим петрол зависи от това какви договори ще подпише собственикът на рафинерията. Петролът от Черноморския регион осигурява възможност за ритмични доставки за рафиренията. Разстоянието от Новоросийск до Бургас се взима за 36 часа. Това се прави от създаването на рафинерията до днес, ако петролът трябва да преминава през Босфора, това ще оскъпи цената му”, каза Бенчев.

За промените в бранша той описа, че втора година никой не иска да приеме едно изречение за промяна в Закона за ДДС - обектите за търговия на дребно с горива могат и да не издават на хартия касова бележка. Друг сериозен въпрос, по който трябва да се подготвим е приетиетото решение от ЕС от 2026 г. да има търговия за емисии в транспорта, което означава транспортните компании да плащат квоти като въглищните централи. Ако схемата е подобна на тази за въглищните централи, литър гориво може да се оскъпи със 60-70 стотинки. Държавите членки трябва да подготвят подробен механизъм, обясни той.

Срещу таксата за транзит на руски газ: Унгария и Северна Македония започват общи действия спрямо България