Германски педагог разказва за 100-годишния "нетрадиционен" метод на обучение

„Най-важното в нашата педагогика е детето – то стои в центъра, а ние сме обърнати към него, то е нашата мярка, с която измерваме нещата”. Това каза германският педагог Кристоф Йохансен в ефира на „Плюс-Минус. Коментарът след новините”. Той е специалист във Валдорфската педагогика, от чието създаване днес се навършват 100 години. По думите му същността на този метод на обучение е децата да бъдат изведени в реалния свят - да го познават, за да могат се справят с него. 

„Пазим езика си”: Известни личности в битка с неграмотността (ВИДЕО)

„Живеем в свят на дигиталните технологии и още от детската градина децата се възпитават с тази техника. Ние сме длъжни да изведем детето от този свят, да му покажем реалността и заедно с него да я изживеем”, казва Йохансен. Във Валдовската педагогика се казвало, че не трябва да се учи само с главата, а с „главата, сърцето и ръцете”.

Педагогът добави, че децата трябва да учат математика, български, география, история и всички останали предмети. Различен бил обаче пътят, по който се учат те. „В математиката например имаме равновесие – гледаме лявата и дясната страна да са уравновесени. За да може детето да възприеме математиката, то трябва да е във вътрешно равновесие. Стремим се първо към това и после към самата математика”, допълни той. Разбира се, децата трябвало да знаят математиката и да могат да смятат, но по тази методология не биват карани да учат всичко наизуст. Научаването трябвало да се случва ритмично - в съответствие с „неговото равновесие”.

ВСИЧКИ УЧЕНИЦИ В ЕДНА СМЯНА: Имат ли капацитет училищата да изпълнят закона?

„Ние искаме да възпитаваме нашите деца като граждани на света – така да се усещат. Няма как да пренебрегваме националния аспект, но стремежът е да израстне един глобален човек”, заяви Йохансен.

По думите му Валдорфската педагогика обръща изключително голямо внимание на музиката в час, както и на ръчния труд. "Държим те да произвеждат неща, които да излизат от техните ръце. Когато например по география се учи за София, извеждаме децата в града да видят за какво става въпрос – да им го покажем, да го усетят и да се докоснат до него” казва педагогът.

ЮМРУЦИ ВМЕСТО ДУМИ: Защо проблемите във възпитанието на децата се задълбочават?

Той смята, че оценките не са обективни и не дават никаква информация за знанията и развитието на детето. „Истинските постижения могат да бъдат описани само с думи. Оценките не са толкова важни, колкото самата работа на учителя”, споделя Йохансен. За него преподавателят трябва да описва напредъка на детето и неговите постижения. Педагогът смята, че на всеки ученик трябва да се дават указания в конкретна посока, в която той да върви.

Целия разговор чуйте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.