Очаква се това да става от април тази година

Нова възможност за потребителите предлагат от Комисията за регулиране на съобщенията заради множество получени жалби за надписани сметки. От април мобилните оператори трябва да предлагат алтернативен тарифен план за своите абонати – по системата 30+1. 

 

Това означава, че разговорите ще се таксуват за 30 секунди, а всяка следваща секунда ще се плаща реално. Остава в сила и досегашният вариант 60+1, при който всяка започната минута се плаща като цяла. Потребителите сами ще могат да изберат тарифен план.

 

КРС въвежда още мерки за спиране на злоупотребите. Операторът се задължава да изпраща SMS при достигане на 80% от мобилния интернет. Слага се край на дребния шрифт в договорите, като най-важната информация се поставя в края – преди подписа. Общите условия трябва да са на видно място в търговските обекти.

 

Абонатът ще има право да  прекрати индивидуалния договор без санкции в срок до един месец, ако операторът промени договора по своя инициатива.

 

Мнението на потребителските организации:

 

Пред Нова председателят на асоциация „Активни потребители" Богомил Николов определи мерките като закъснели, но полезни. Според него с новите изисквания клиентите ще имат възможност да плащат за реално изговорени минути. А българският потребител, който традиционно подписва всичко, което му предложат и често дори не разбира как е сключил нов договор, ще може по-добре да се ориентира какви са условията. Според Николов най-важно е да има контрол и санкции от държавата, за да се защити интересът на потребителите.
Позицията на два от големите мобилни оператори в становища до Нова:

 

- „Решението на КРС задължава мобилните оператори да предложат поне две тарифи с посекундно тарифиране след 30-ата секунда в офертите си за фиксирани услуги, предплатени и абонаментни мобилни услуги. Ще обжалваме решението на КРС, защото то противоречи на закона и на европейските изисквания. Подобни мерки могат да бъдат въведени единствено след провеждане на съответните пазарни анализи, които да докажат необходимостта от подобна намеса от страна на регулатора – нещо, което до момента Комисията за регулиране на съобщенията не е сторила. Бихме искали също така да подчертаем, че ценовите нива на пазара на дребно в областта на телекомуникациите се определят от свободната конкуренция, а не от регулатора.”

 

- "Всяка намеса в принципите на свободната пазарна икономика от страна на държавата следва да е пропорционална и законово обоснована, както и да анализира в детайли дългосрочните ефекти. Високото ниво на конкуренция в страната води  ползи за българския потребител. Задължителното уеднаквяване на офертите на мобилните оператори, което не почива на анализ на пазара, може единствено да увреди конкурентната среда в сектора. По последни данни на ЕК цените на дребно в България са сред най-ниските в ЕС (0.044 евро) - повече от два пъти по-ниски, в сравнение със средно европейски цени. Трайна практика на операторите в страната е да предлагат включени минути в месечната абонаментна такса. В повечето случаи обемът на включените минути е такъв, че крайните потребители не го надвишават, защото е съобразен с техните потребности. На практика това означава, че голяма част от потребителите обикновено плащат само месечния си абонамент и не се влияят от метода на тарифиране. Трябва да се има предвид и че методът на тарифиране е само един от елементите на тарифните планове и не вреди на потребителя, а напротив, тарифирането на минута е свързано със значително по-ниска цена на минута. Методът на тарифиране е ясно и публично оповестен и не може да се счита за „скрито тарифиране“. Тарифирането на минута пък е стандартна практика в държавите-членки на ЕС и нямаме информация за друг национален регулаторен орган, който да е постановил задължително прилагане на друг вид тарифиране."