Той помага на фибрина при втвърдяването на съсиреците

Тежките наранявания вследствие на падане или автомобилен инцидент могат да доведат до бърза загуба на кръв, пише Popular Science, цитиран от агенция "Фокус". Резултатът са хиляди иначе предотвратими смъртни случаи на година, особено сред американци под 44-годишна възраст. Сред тази възрастова група нараняванията са главната причина за фатален край.

Учени от Вашингтонския университет са разработили препарат, който се инжектира и помага за по-бързото съсирване на кръвта, спирайки кървенето. Изследването им е публикувано в журнала Science Translational Medicine.

При порязване тялото ни бърза да спре изтичането, за да задържи кръвта в тялото и да спре влизането на опасни бактерии. Кръвните телца събират по-голям брой клетки около раната, създавайки маса, която се свързва, благодарение на подобен на нишки протеин, наричан фибрин. В процеса на оздравяване съсиреците изсъхват и се превръщат в коричка, под която тялото изгражда нова слой кожа. Ако раната е твърде голяма обаче или ако съсиреците не се образуват достатъчно бързо, загубата на кръв може да застраши живота на пострадалия.

Учените от Вашингтонския университет са създали синтетичен материал, който може да се инжектира при опасност от загуба на много кръв. Материалът имитира произвеждан от човешкото тяло ензим, който помага на фибрина при втвърдяването на съсиреците.

Изследователите са тествали материала върху малко количество кръв и са установили, че тя се съсирва значително по-бързо и по-ефективно. При експерименти върху плъхове с големи рани учените са открили, че плъховете, които не са били инжектирани с препарата са загубили 11 пъти повече кръв от животните, които са били инжектирани.