Причината – те трябва да залепят определен стикер върху всяка опаковка, а това струва пари

По-евтино и лесно е да изхвърлиш храна вместо да я дариш. В това са се уверили от Българската хранителна банка. Причината - фирмите, които биха дарили храната с изтичащ срок на годност, трябва да залепят определен стикер върху всяка опаковка. Поставянето на този знак обаче, струва усилия и средства, които отказват бизнеса.

„Събираме храна, даряваме надежда” е мотото на Българската хранителна банка.  Но в сравнение с 2016 г., през 2017 г. дарената надежда е с около 70 тона е по-малко, въпреки че вече няма ДДС върху даренията на храни.

По-евтино и по-лесно ли е да изхвърлиш, отколкото да дариш храна?

„Заместихме един разход с друг разход”, коментира Цанка Миланова, изпълнителен директор на Българската хранителна банка.

Фирмите не трябва да плащат ДДС, но трябва задължително да обозначават, че храните са за дарение, например, със стикер.

„Ако поставим стикера върху опаковката на бисквита, ние ще бъдем принудени да покрием много голяма част от потребителската информация - може да покрием срока на годност, което в никакъв случай не бива да правим”, обяснява Цанка Миланова, изпълнителен директор на Българската хранителна банка.

Българите изхвърлят 700 000 тона храна годишно

За проблема властите били предупреждавани преди приемането на правилото. Но то останало, защото така се контролирало да няма злоупотреби - да се продават храни, които би трябвало да се даряват.

„От Хранителната банка са провеждали среща с ръководството на Националната агенция по приходите и от агенцията са казали, че начинът, по който контролира процеса, не включва проследяване на тези стикери и всъщност тези стикери не вършат никаква работа от гледна точка на контрола”, коментира Йордан Матеев, изпълнителен директор на „Сдружение за модерна търговия”.

ХРАНА НА БОКЛУКА: Все още унищожаваме тонове, а хиляди българи гладуват

„В практиката на нас ни коства доста време - като времето е най-големият ресурс, който хабим. Тук не става въпрос за пари, за допълнителните етикетчета. Това са нищожни неща - в едно голямо производство най-големият разход е време - нещо, което всеки иска да оптимизира”, коментира Владимир Гаджев, търговски директор на предприятие за млечни продукти.

На фона на това, според последните статистически данни, всеки четвърти българин живее в бедност. Бизнесът и Българската хранителна банка се надяват, че предстоят законови промени, които да отменят изискването на поставяне на маркировка, че храната е дарение.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.