Забавянето на темпа на растеж на производителността сочи, че Източна Европа е попаднала в капана на средните доходи

Нов доклад, издаден от “Икономист интелиджънс юнит“ (анализаторското звено на “Икономист Груп“) сочи, че Източна Европа вече не реализира същото ниво на растеж, както преди финансовата криза от 2008-2009 г., и трябва да промени икономическия си модел, за да подобри кривата на растеж в по-дългосрочен план.

Документът “Създаване на иновационни екосистеми в Източна Европа” е изготвен въз основа на кабинетно проучване и интервюта с регионални експерти. Той показва, че Източна Европа страда от неуспешен модел, базиран на ниски трудови възнаграждения, преки чуждестранни инвестиции, високи нива на емиграция, източване на мозъци и прекомерна зависимост на изследователските институти и бизнеса от обществено финансиране за иновации. Като регион, тя в момента е под средното за ЕС ниво по отношение на иновационен капацитет.

Въпреки това, Източна Европа има няколко предимства в сравнение със страни на същото ниво на развитие, в това число: солидна образователна система, особено в сферата на наука, технологии, инженерство и математика (STEM), физика и компютърни науки; относително добре развита мрежа от изследователски институти и силна производствена база.

Докладът съдържа четири ключови препоръки, които страните от Източна Европа трябва да изпълнят, за да могат успешно да създадат устойчиви, дългосрочни иновационни екосистеми. Тези препоръки включват:

Създаване на добре функционираща формализирана система за наука, технологии и иновации
Подкрепа за географски иновативни клъстери сред университетите
Обучение, задържане и привличане на повече талантливи кадри
Засилване на свързаността на политиките, осигуряване на стабилност и съсредоточаване върху бъдещето

Рене Фридман, редактор на доклада, казва: “Ясно е, че страните от Източна Европа трябва да възприемат по-дългосрочна стратегическа позиция, ако искат да подобрят темповете на растеж. Въпреки че пресъздаването на скандинавския опит в Източна Европа не е реалистично, има поуки, които могат да бъдат извлечени от него“.